Laibach – Bremenmarsch - Live At Schlachthof 12.10.1987 (MIG Music / Suburban)

Koen Asaert    21 november 2020

Op 12 oktober 1987 stopte Laibach bij het Schlachthof in Bremen. Hier werd het live-album "Bremermarsch" opgenomen, dat nu 33 jaar later verschijnt. In het voorjaar van 2020 monteerde Laibach de “oude” opnames van Radio Bremen en masterde ze digitaal in hun studio.

Laibach werd opgericht op 1 juni 1980 in de toen zwaar industriële Joegoslavische stad Trbovlje (nu een stad in het centrum van Slovenië) en ontleende zijn naam aan de Duitse naam van de Sloveense hoofdstad Ljubljana. In 1982 speelde de groep hun eerste concerten in Ljubljana, Zagreb en Belgrado tijdens hun "Tour of the Three Capitals". Op 23 juni 1983 verscheen Laibach voor het eerst op de Sloveense televisie in het politieke programma TV Tednik. Het provocerende optreden van de band leidde ertoe dat de naam werd verboden en tot 1987 een verbod op optreden in Joegoslavië. "De politieke heersers konden het beeld dat ze zagen in de spiegels die we hen voorhielden niet uitstaan", zoals een lid van Laibach ooit zei.

Na publicaties op het label Škuc - Ropot, Cherry Red en Walter Ulbricht Schallfolien uit West-Berlijn, tekende Laibach in 1986 bij het gerenommeerde Britse label Mute. Vanaf nu zou ook het ‘commerciële’ succesverhaal van Laibach geschreven kunnen worden.

In 1987 bracht Mute "Opus Dei" uit. Het album bevat onder meer een door Laibach geïnterpreteerde versie van “Live Is Life”, de grote single hit van de Oostenrijkse groep Opus (ooit als Duitse versie onder de naam “Leben sucht Leben” en ook als Engelse versie onder de titel “Opus Dei”) en een eigen interpretatie van het Queen-nummer "One Vision" (in het Duits onder "Geburt Einer Nation"). Het geluid van Laibach was commerciëler geworden, de avant-garde en industriële delen maakten plaats voor het 'militante classicisme' van Ljubljana, de band had hun stijl gevonden. Laibach ging op tournee en speelde nu ook in grotere zalen en clubs in Duitsland.

Na een korte Intro (Radio announcement) schiet Laibach met het levendige experimenteel nummer Leben-Tod het concert op gang. Wat wel opvalt tegenover het later werk van Laibach is het veelvuldig gebruik van de trompet, een instrument dat in de jaren 80 erg populair was. Država (Machen Wir Deutschland Wieder Frei) is een imponerend militaritstisch springerig nummer. Trans-National blijkt nog zo’n stormachtige oppompende song. Ik heb geen idee wat Krvava gruda-Plodna zemlja beteken, maar ik vermoed dat je er wel hard van roepen moet, getuige toch het optreden van vocalist Milan Fras. Ah ein Schauspieler! Zo begint Die Liebe.Maar door het opzwepend tempo en de clmimax op het einde doet het ook aan seks denken. Het hypnotiserende Ti, ki Izzivaš lijkt dan weer een ideaal nummer om in trance te raken.

Krst is een piitig intermezzo dat de aanloop vormt naar How The West Was Won, dat vooral uit adrenalinestoten lijkt te bestaan. Laibach bewijzen op Leben Heißt Leben dat je een grijsgedraaide commerciele hit,in de alternative sector een succesvol en onsterfelijk nieuw bestaan kan geven. De hit van Opus werd door een ‘verduitseraar’ gestuurd en nog meer bombastischer gemaakt. Geburt einer Nation wijkt genoeg van het origineel van Queen’s ‘One Vision’ af om het geen cover maar een volledige herinterpretatie te noemen. De eerste tonen van Agnus Dei (Acropolis, Exil Und Tod) hebben iets middeleeuws. Het vormt alleszins een epische anhef voor het volgende nummer Wutachschlucht (Fragment), dat ik zou omschrijven als industriële freestyle jazz. Het album eindigt tenslotte met een rauwe versie van Live Is Life.

Voor de ene is “Bremenmarsch”van Laibach een nostalgische trip naar de tweede helft van de jaren 80, voor de ander kan dit de eerste kennismaking zijn met een buitengewone groep. Alleszins is dit een excellent live-album van een band die voor was op zijn tijd en de inspiratiebron is en was van vele andere muzikanten.

Website / Facebook / Instagram