UADA – Djinn (Eisenwald / Suburban)

Koen Asaert    22 november 2020

“Djinn” - een eenvoudige maar mysterieuze en toverkrachtige titel van een album, dat in composite en uitvoering zeker niet eenvoudig te noemen is. “Djinn” bouwt voort op de ambitieuze songwriting van zijn opgemerkte voorganger “Cult Of A Dying Sun”.

UADA is een erg jonge band uit Portland, Oregon met een onverzadigbare honger. Hun (post-) black metal, waarvoor heidense cultussen en natuurbeleving grote inspiratiebronnen zijn, krijgt veel lovende kritieken van de internationale metalpers.

Natuurlijk valt onmiddellijk het mooie artwork van de bekende kunstenaar Kris Verwimp op, dat iets magisch heeft. Net als de muziek, die gemakshalve bestempeld wordt als atmosferische black metal of zelfs post-black metal. Persoonlijk zou ik er progressive atmospheric blackened metal van maken. De ‘post’ laat ik liever vallen, want dit is duidelijk pure metal. Ik ga niet zover dat ik het black metal noem, hoewel de muziek heel duidelijk zwartmetalen invloeden kent. Maar de prachtige progressive songstructuren kunnen die-hard oldschool black metal fans afschrikken.

De promotekst gaat zelfs zover dat ze het heeft over ‘grote, rollende ritmes die doen denken aan post-punk’. De ritmes rollen inderdaad, maar wat die post-punk betreft moet ik ze toch ongelijk geven. Hoe dan ook is dit een bijzonder album.

UADA’s progressive atmosferische zwartgeblakerde metal heeft het potentieel om hoog te scoren bij zowel moderne black metal fans, als bij liefhebbers van doom- en progressive metal. “Djinn” is niet toevallig de titel van dit spirituele, magische album. Deze band componeert niet zomaar muziek, maar schildert als het ware muzikale landschappen. In tijden waar men het heeft over virussen, vaccins en geneesmiddelen, produceert UADA de pil die je meeneemt naar een tijdloos bewustzijnsniveau. Een trip die nu eens rustig, dan weer turbulent en grillig verloopt.

Als alles meezit kun je UADA volgende zomer live beleven op het Alcatraz festival (B).

Facebook / Bandcamp