Theotoxin - Fragment : Erhabenheit (AOP Records / Suburban)

Koen Asaert    25 november 2020

Een bende Oostenrijkse duivels kropen in 2016 uit de diepste krochten van Wenen met de bedoeling om opperste black metal-kunst te creëren. Theotoxin telt leden uit mij onbekende bands als Zombie Inc., Selbstenleibung en Anomalie.

In 2017 bracht Theotoxin in eigen beheer hun debuutalbum, “Atramentvm” uit, en bleef nieuw materiaal schrijven, wat slechts een jaar later leidde tot de release van de opvolger “Consilivm” (Massacre Records). Er volgden tal van live-optredens en een tour door Europa. Op die podia leverde de band een meeslepende liveshow met een diepe intense sfeer; de naam Theotoxin begon zich als giftige dampen te verspreiden.

Nu melden ze zich al terug met een een nieuw album met een wat moeilijker en minder tot de verbeelding sprekende titel “Fragment : Erhabenheit”. Wat me wel zeer kan bekoren, is het artwork van de hand van Jose Gabriel Sabogal. Zijn demonische maar toch mystieke kunstwerken springen meteen in het oog. Eigenlijk is dat al een reden om dit album als CD of LP aan te schaffen. Volgens de promopraat staat de band te popelen om hun zwarte gezangen nog verder te verspreiden met hun sterkste album tot nu toe. En betekent Fragment: Erhabenheit “ zowel een consolidatie van de sterke punten van de band als een uitbreiding van nieuwe. Aangezien ik niet bekend ben met hun vorige duivelswerken kan ik hier moeilijk over oordelen.

Natuurlijk betekent het feit dat deze schijf op AOP Records verschijnt, dat deze kerels heus wat in hun mars hebben. Bovendien blijkt Theotoxin sterk geïnspireerd door klassieke black metal. En net zoals bepaalde van die tot stof en as vergane black metal bands, heeft Theotoxin een magisch, mysterieus, maar helaas onleesbaar logo. De muziek is geweldig en gewelddadig en zorgt voor hevige stormen in je hart en ziel. Dit is één brok energie. De muzikanten lijken uitgezonden door de duivel, want enkel in de hel kan men leren om zo vurig te spelen. Bovendien blijkt zanger Ragnar gezegend (of vervloekt?) met een indrukwekkend stemgeluid.

Theotoxin levert met “Fragment – Erhabenheit” een imposant, magisch, stormachtig en erg klassiek black-metal album af. Laat je niet afschrikken door de minder vlot bekkende titel, maar geniet van het sublieme artwork en de energetische muziek.

Facebook / Bandcamp