The Waymaker - The Waymaker (Melodic Passion Records / Suburban)

Koen Asaert    30 november 2020

The Waymaker is de nieuwe band van een trio ervaren Scandinavsiche artiesten, die door collega’s vergeleken wordt als een kruising van Yngwie Malsteen met christelijke vereringsliederen.

“The Waymaker” is het gelijlknamige debuutalbum van The Waymaker , met Christian Liljegren(Narnia, Audiovision, soloartiest, ex Divinefire, Golden Resurrection, etc.), Jani Stefanovic (Shakiah, Solution .45, The Weakening, Miseration, ex-Divinefire, Mehida, Essence of Sorrow , etc.), en Katja Stefanovic (soloartiest).

Het openingsnummer The Waymaker brengt krachtige loepzuivere powermetal. Dit klinkt alsof er een ganse band aan het rocken is, maar eigenlijk is het multi-instrumentalist Jani Stefanovic die voor alle muziek vernatwoordelijk tekent en zelf ook nog een portie zingt. Al krijgt hij ook wat hulp van gastmuzikant Alfred Fridhagen op drums. Christian Liljegren en Katja Stefanovic zijn de hoofdvocalisten en doen dit echt voortreffelijk. Kingdom Of Heaven is nog zo’n strakke, meeslepende, krachtige metalsong. Met de Stryper cover Soldiers Under Command blijven ze datzelfde hoog niveau halen. Dir is waarlijk een topproductie. En hoewel dit christelijke powermetal is, komt het zeker niet prekerig over. Vervang God door de oude goden en de personages door vikings, dwergen, elfen, e.d. en deze band zou zeer hoog scoren binnen de ganse metalgemeenschap.

Marching On blijkt een episch marslied, dat niet zou misstaan op menig album van hoogstaande power metal bands. The Name Above All Names klinkt zoals een goede powermetal moet klinken: energetisch, bombastisch en zuiver. Op de prachtige powerballad The Rain Of Your Love neemt Katja met haar mooie stem het merendeel van de zang op zich. Ontdoe je I Am Sustained van de christelijke referenties dan krijg je een oerdegelijke heay metal song. See The New Generation tenslotte begint zachtjes maar geeft er al snel een lap op. Helaas kan men het stevig ritme niet voortdurend aanhouden. Relatief gezien is dit de minste song van een verzameling uitstekende metalliederen.

The Waymaker maakt christelijke power metal maar dan wel met een strijdbare kruisvaardersmentaliteit. Dit indrukwekkend debuut is een loepzuivere, energetisch en bombastische topproductie. Ben je een christelijke rocker of metalhead dan moet je dit album absoluut aanschaffen. Ook voor wie niet christelijk is maar wel van powermetal houdt, is dit een boeiend album.

Download of koop het album hier of luister naar The Waymaker op Spotify

Website / Facebook / Instagram