Tiefrot – Rabenherz (STF-Records)

Koen Asaert    5 december 2020

Tiefrot meldt zich terug met hun inmiddels derde album. “Rabenherz” is de opvolger “Manege Frei”. Het donkerbonte circus werd ingewisseld voor een nog donkere vogel met veel symboliek.

Ik was danig onder de indruk van “Manege Frei” en ben zeer benieuwd wat dit ravenhart zal brengen. Het feit dat ik in het booklet in het dankwoord vermeld wordt streelt mijn trots en maakt me nog enthousiaster om dit album te reviewen.

In veel verhalen wordt de raaf voorgesteld als een luide ruziezoeker en een aankondiger van slechte tijden. Tiefrot ziet hem daarentegen ook als een schrandere, diepzinnige en trouwe companion , die de rode draad vormt dat doorheen dit album loopt.

De raaf heeft in vele culturen symbolische betekenis: het is een goddelijke vogel, omdat hij spreken kan; vandaar dat hij symbool is voor profeten, die immers ook beschouwd worden als een spreekbuis namens de goden. Enerzijds heeft hij te maken met de zon en het licht, anderzijds met de dood en de duisternis. Vaak begeleidt hij tezamen met de wolf de zielen naar de onderwereld.

Staub und Tränen begint als een hardrockballad, met mooie zang en een glansrol voor de gitaar. De song transformeert zich echter tot stevige industriële rock. Wederom word ik overweldigd door de sterke geweldige stem van Becky Gaber. Titelsong Rabenherz klinkt als een crossover van Nina Hagen en Lord Of The Lost. En dat kan tellen als voorbeelden. Ondertussen spoort de dieprode muziektrein verder naar het Flammenkind. Een emotionele stopplaats vol verontwaardiging, boosheid, industriële ritmes en verfijnde melodieën. Woede vinden we ook in Einen Von Uns Beiden met giftige vocalen tegen een lichtgevende en harmonieuze achtergrond van zingende Luciferdiscipelen.

Gott Ist Bei Mir neemt de hypocrisie van georganiseerde religie op de korrel. Schattenflügel neemt gas terug en serveert een schitterende gevoelige rockballad. Mijn noradrenaline pillen lijken nog niet te werken, maar band en Becky hebben dit probleem op Adrenalin alleszins niet. Vecht of vlucht. Alles draait en ik kan niet langer wachten. Das Blut Der Lämmer excelleert in het niet zo nieuw meer Neue Deutsche Härte genre. Misschien moeten we dit bestempelen als female fronted ‘Noch Neuere Deutsche Härte. Want ze brengen het genre naar een nieuw en hoger niveau. Auf dich und mich wordt met veel pathos gebracht. Fleish Und Blut komt harder uit de hoek en doet wat denken aan Grausame Töchter, alleen heeft het letterlijk en figuurlijk meer kleren om het lijf en en natuurlijk ook een betere zangstem.

Schlag Um Schlag slaagt er in om op typsiche Tiefrot-wijze het hart sneller te dien slaan. “Rabenherz” is een bloederige album, met maar liefst 3 songtitels waarin het woord ‘Blut’ in voorkomt. Das Bisschen Blut is nog zo'n sterke song die deze band in het midden van de nieuwe Neue Deutsche Härte golf plaatst samen met b.v. Erdling, Unzucht en Schattenmann. Als ultieme afsluiter krijgen we een akoestische versie van Und Du Tanzt, één van de vele sterkhouders uit het vorige album. Leuk dat Tiefrot ook nog goed klinken als de elektriciteit uitvalt, maar ik heb toch liever de volledige geluidservaring.

Tiefrot simpelweg beschrijven als een mix van Neue Deutsche Härte en gothic doet deze voortreffelijke band met uitstekende zangeres tekort. Wat we hier krijgen is een geconcentreerde sublimatie van een dampend heksenmengsel bestaande uit industrial rock, NDH, heavy metal, gothic, cabareteske Deutschrock, ravenveren en bladeren van de levensboom. Eén druppel van dit goedje opent een heel nieuw wereld en maakt je voor altijd verslaafd.

Website / Facebook