Facing Mountains – Seasons' End (Eigen beheer)

Koen Asaert    16 december 2020

“Seasons' End” is het zelf geproduceerde debuutalbum van Facing Mountains, dat er naar streeft om intieme, persoonlijke verhalen te vertellen met zowel klank als tekst.

De erg persoonlijke en doorleefde muziek van Facing Mountains ontstond uit een sterk verlangen van de Nederlandse componist en liedjesschrijver Xander Slikker. Na verschillende muzikale paden te hebben bewandeld, heeft hij een manier gevonden om zijn liefde voor klassiek, alternatieve en elektronische muziek te combineren in de vorm van Facing Mountains.

Echo Returns is mijn eerste kennismaking met het geluid van Facing Mountains. Mijn eerste gedacht is, dat deze muziek wel erg goed in het straatje past van de Belgische radio1. Niet te poppy, maar ook niet te alternatief. Rustig, mooie muziek, die een ruim en heterogeen publiek kan aanspreken. Losing A Friend blijkt melodieuze mijmermuziek, die zin geeft zachtjes mee te zingen of te neuriën. Seasons' End kent een heel filmisch begin en bouwt vooral rond de aangename stem van Xander, als een kapstok waaraan allerlei klanken worden gehangen.

Bij The Beggar doet het voorzichtige snarengepluk denken aan langzaam vallende druppels, terwijl de andere instrumenten aanvoelen als een fris briesje. Now That You're Gone lijkt ondanks de bittere tekst een erg warm nummer, alsof tranen verdampen onder zomerse zonnestralen. Fleeting Mind geeft dan weer een herfstgevoel. Wanneer Xander over regen zingt, komen beelden op van waterdruppels die over het raam vloeien, terwijl de tuin vol gevallen bladeren ligt.

Xander noemt Gotye, Radiohead en Nick Drake als inspiratiebronnen, maar bij een song als Slowing Down In Daydreams, denk ik eerder aan Oscar And The Wolf. Take Me Closer trekt je verder het dagdromenland in. De instrumentale afsluiter After All heeft een aantrekkelijk ambient karakter. Het is niet enkel bruikbaar als meditatiemuziek, maar zou – overigens net als de andere nummers – niet misstaan op een soundtrack,

Facing Mountains speelt een tamelijk originele soort introverte en introspectieve indiepop. Xander Slikker vindt op “Seasons' End” het juist evenwicht tussen akoestische en elektronische geluiden om zijn melodieuze, vaak melancholische verhalen te vertellen. Deze muziek is ideaal als soundtrack bij bepaalde films en televisiereeksen.

Website / Facebook / Bandcamp / Instagram