Eleine – Dancing In Hell (Black Lodge / Suburban)

Koen Asaert    10 januari 2021

Eleine is een Zweedse symfonische metalband opgericht in 2014 door zangeres Madeleine Liljestam en gitarist /growler/zanger Rikard Ekberg. Na de uitgave van een aantal singles, een EP en 2 albums, en optredens in zowel Europa en Japan meldt Eleine zich terug met het veelbelovende “Dancing In Hell” album.

Eleine gooit er al onmiddellijk de beuk in met de mooie sterke song Enemies. Madeleine bewijst dat ze een prachtige stem heeft en ook Rikard maakt indruk met zijn indrukwekkende growls. Titelnummer Dancing In Hell is nog zo'n sterkhouder. Eleine lijkt een succesformule gevonden te hebben. Op Ava Of Death brengt Eleine impressionante krachtige metal met een bombastische symfonische touch.

Crawl From The Ashes heeft een geweldige intro en klinkt verder verre van slecht. Toch komt het net iets tekort om een super indruk te maken. As I Breathe vind de juiste balans tussen stevig en melodieus. En mag ik nog eens benadrukken hoe mooi en krachtig Madeleines stem is.

Op Memoriam trekt men een blik koorpartijen open om alvast in de juiste epische sfeer te komen. Wederom een impressionant nummer. Hoewel Where Your Rotting Corpse Lie (w.y.r.c.l.) een sterk nummer is, erger ik me aan deze duidelijke fout tegen de Engelse grammatica, Het moet natuurlijk 'where your rotting corpse lies' met een 's' zijn. In All Shall Burn toont Rikard toont dat hij ook over een goede cleane stem beschikt als aanvulling op de vocale schoonheid van Madeleine. Alleen jammer dat hij de voorkeur geeft aan growling.

Die From Within biedt heerlijke symfonische metal waar bombast wordt afgewisseld met intieme momenten. The World We Know komt echt als een verrassing binnen. Het is namelijk een prachtig instrumentaal pianostuk. Als afsluiter krijgen we, alsof ze nog eens extra willen onderstrepen dat ze een symfonische band zijn, een schitterende symfonische versie van Die From Within.

De concurrentie binnen het symfonisch metal genre is niet gering. En Eleine heeft nog niet het oeuvre van Nightwish, Within Temptation en andere Epica's. Toch bewijzen deze Zweden met dit sterk album, dat je ze mag rekenen tot de internationale subtoppers met het talent om door te breken naar de absolute top. Dit is zeker een band om in het oog en oor te houden.

Website / Facebook