Art Noir – Poems Of An Extinct Species (Aenaos Records)

Koen Asaert    4 februari 2021

Art Noir, het project van de Duitse filmcomponist Jan Weber meldt zich 10 jaar na het album "Silent Green” terug met met "Poems of An Extinct Species".

Jan werd in 2015 gediagnosticeerd met de neurodegeneratieve ziekte Amyotrofische Laterale Sclerose (ALS) en was net begonnen met het opstellen van het raamwerk voor het album, toen hij nog steeds zijn vingers kon bewegen. Met het verlies van vrijwillige spierbewegingen had hij een eye tracking device nodig om de opname in de volgende 5 jaar te voltooien.

In een eeuw waarin ongekende technologische ontwikkelingen apparaten voortbrachten die onmisbare uitbreidingen van onze motorische en sensorische systemen zijn geworden, is 'Poems of an Extinct Species' een ode aan de multidimensionale en adaptieve relatie tussen mens en natuur door tijd en ruimte.

Gloomy Sunday klinkt niet zo duister als de titel doet vermoeden. Dat komt vooral door de mooie stem van Nadine Stelzer die deze electropoptrack naar een hoger zweverig niveau brengt. Shadows Of The Past is een eerder sobere instrumentale ambient track. Ideaal om te chillen, maar ook om bij te mediteren. Deze en nog enkele andere tracks op deze schijf zijn overigens geïnspireerd door het boek ‘A Course in Miracles’ uitgegeven door‘Foundation for Inner Peace’, 1975.

Op Moving Sky is Nadine Stelzer weer aan zet, hetgeen, in combinatie met de kalme maar hypnotiserende synthtonen, resulteert in een mooie dreampop song. Pleasure And Pain brengt eerder plezier dan pijn. Het nummer kun je globaal in 2 helften verdelen: een eerste instrumentaal ambient gedeelte en daarna een iets minder ontspannen droompopstuk. Na al dat rustig gedoe krijg je met All They Left Behind een dansbare electropoptrack geserveerd.

Time And Eternity blijkt een spacy ambienttrack; The Imagined World biedt dreampop met een licht ritueel karakter en kunnen we gerust een magisch nummer noemen. The End Of Illusions neemt je op een trip door betoverende muzieklandschappen. Het schitterende dromerige Thorns And Lilies was een mooie afsluiter van het album geweest, ware het niet dat we nog de Wasted Life Remix van Moving Sky voorgeschoteld krijgen. Stefan Vesper, die o.a. actief is bij In Strict Confidence en overigens ook betrokken was bij de productie van dit album, tekent verantwoordelijk voor deze geslaagde remix.

Conclusie;
Jan Weber verdient tonnen van respect om ondanks zijn slopende ziekte (ALS) en met behulp van een eye tracking device jarenlang aan dit album gewerkt te hebben. Gelukkig kreeg hij ook assistentie van Nadine Stelzer, die de helft van de nummers voorzag van een uiterst mooie stem. Art Noir charmeert op "Poems of An Extinct Species"met betoverende dreampop en mysterieus mooie muzieklandschappen.

Dit prachtig album kun je o.a. hier bestellen

WebsiteBandcamp / Spotify