BHLEG – Ödhin (Nordvis / Suburban)

Koen Asaert    20 februari 2021

Het derde album van het Zweedse BHLEG "Ödhin" sleurt de wereld mee met ijzige winden en verdrinkt het in de prachtige kleuren van de nacht. U raadt het al, dit is black metal.

Met zes epische nummers van pure kanalisatie van krachtige duisternis, wanhoop en mysterie, toont "Ödhin" zowel vicieuze uitbarstingen van wreedheid, reflecterende momenten van melancholie als een oerkracht met wortels in alle drie de werelden. Met hypnotiserende golven van sombere pathos, zoals de hemelen die uit elkaar vallen en de aarde die deinende en in brand steekt, betoveren de winterse spreuken van BHLEG ons met een boodschap die zo oud is als de tijd - uiteindelijk zal ons lot voor ons allemaal komen. Het is alleen jammer dat ik geen Zweeds ken, zodat ik de promopraat van winterse spreuken kan bevestigen.

Het album begint alleszins met ijzige wind, die mooie maar verontrustende zwartmetalen klanken meebrengt. Het eerste nummer Vyss klinkt goed en biedt rechttoe rechtaan black metal, die geen originaliteitsprijs winnen. Alyr III is een stuk origineler. Er wordt zelfs een akoestische gitaar ingezet en hoewel het geluid vaak brutaal is, blijft de melodie op de voorgrond. Gyllene Gal blijkt deels in een kippenren opgenomen, en lijkt beïnvloed door Vangelis en Jean-Michel Jarre, Het is m.a.w. Een schitterend synthesizer intermezzo. Mocht u in slaap gevallen zijn dan wordt u bruusk gewekt op Slukad sol. Alweer een kwalitatief hoogstaand zwartmetalen nummer.Ödet doet vermoeden dat de band ook wel naar klassieke heavy metal luistert, getuige de typische heavy metal riffs die dit black metal nummer 'opvrolijken'. Het album sluit af met een instrumentaal meditatiemoment met de titel Drömmen om vårdträdet.

“Ödhin” van BHLEG is een interessant black metal album waarop ook veel licht door het donker schijnt, en withete woede wordt afgewisseld met ingetogen melancholische momenten.

Facebook / Bandcamp