Byrdi - Byrjing (Trollmusic / Suburban)

Koen Asaert    5 maart 2021

Met hun derde album "Byrjing" ("Beginning") zet BYRDI de belangrijke stap van een zeer gerespecteerde undergroundact naar een gevestigde waarde binnen het rijk van de Scandinavische folk.

BYRDI werd opgericht in de oude stad Hov in Oost-Noorwegen door Nash Rothanburg en JørnØyhus in het jaar 2012. Hun debuutalbum "Eventyr" werd uitgebracht in 2014 en wordt beschreven als een "wild en vreemd ritueel". Twee jaar later kregen de Noren gezelschap van zanger en songwriter Andreas Paulsen. Hun tweede album "Ansur: Urkraft" zorgde voor een buzz in de Scandinavische folkscene. Met het gezelschap van harpiste GuliaWyrd-Svartskog, maar zonder Jorn, is BYRDI nu klaar om hun muziek en woorden te verspreiden naar een nog groter publiek met "Byrjing".

De Noren hebben dit album opgenomen met medewerking van verschillende gastmuzikanten, waaronder percussionist Kjell Braaten, die onder andere live heeft opgetreden met Wardruna, en Mathias Gyllengahm (Utmarken, Norrsintt) op nyckelharpa. "Byrjing" toont BYRDI op een bijna intieme manier en hoewel hun muziek gemakkelijk als "Nordic folk" kan worden bestempeld, klinken de Noren vooral als zichzelf.

Solsnu klinkt als een mengeling van Wardruna en Heilung. Waar op Solsnu de zang eerder rauw en wild is, komt ze hemels, zacht en troostend binnen op Geirodd. Dat neemt niet weg dat op dit lange nummer ook plaats is voor een sporadische schreeuw. Mijn kennis van het Noors is erg beperkt, zodat ik er het raden naar heb waarover ze zingen. Maar ze doen dit alleszins in een vorm die het hart beroert. Het mooie, naar neofolk neigende, Eg wekt bij mij een melancholisch en verdrietig gevoel op. Stein stein blijkt lieflijk en zweeft licht en klein als pollen in de lucht. Haal je zakdoek maar boven, want dit is een ideaal snottermoment.

De video bij Huldre gbiedt een zeer goede omschrijving van de song: natuurverbonden, mysterieus, mistig, machtig en tegelijkertijd ook zonnig en zoet. Heim voelt vooral aan als prachtig verpakte heimwee en heimelijk tranen laten onder je dekentje. Byrdi wat volgens Google Translate vertaalt als ‘liefhebben, houden van’ is een beminnelijke song. Op Byrjing weet Byrdi met simpele keelklanken en aan klassieke muziek denkende muziek toch een heel boeiend verhaal te vertellen.

Byrdi brengt met “Byrjing” een prachtig en bovenal vocaal sterk Nordic folk album uit, dat een machtig mysterieus muzieklandschap schildert dooraderd met stromen melancholie, verdriet en troost. Wie bij folk aan volksdansen of wilde shantytoestanden denkt, is aan het verkeerde adres, want dit is veeleer een luisteralbum om mijmerend van te genieten bij een glas goede wijn of als begeleiding voor meditatieve rituelen.