Turmion Kätilöt - Omen X (Nuclear Blast Records)

English:CD-review
  Van Muylem    1 januari 2023

Turmion Kätilöt een band afkomstig uit Kuipo (Finland), opgericht in 2003 door MC Raaka Pee en DJ Vastapallo. Ze mixen zware metalen met electronische klanken, terwijl de zanger in het Fins zijn ding doet. Dit is al het tiende album van Turmion Kätilöt. Het duurde lang om het album te maken want door covid-19 werd alles telkens weer uitgesteld. Of het een goed album is leest u hieronder:


Tootus Is een op tempo nummer met veel gitaren en een beetje techno. Het is zeker een straffe opener van het album. In dit nummer hoor je ook duidelijk dat hun muziek meer is dan industrial metal, het is een aardige mix van techno en metal muziek. Gabriel: in dit nummer spelen de gitaren terug de hoofdrol. Het gebruik van techno vermindert wel in dit nummer en dat geldt ook voor het tempo. De zanger is nu meer aan het zingen dan aan het schreeuwen samen met een tweede stem die je hoort in de achtergrond van het nummer. In Vie Se Pois wordt er duidelijk nadruk gelegd op de zanger en dat is omdat ze een verhaal willen vertellen, er komt ook een refrein gezongen door de zanger en een koor. Voor mijzelf geeft het nummer het gevoel dat ze in een gevecht zijn en willen ontsnappen. Het nummer Pyhä kolminaisuus is een duidelijk voorbeeld van industrial metal. In bijna heel de song wordt er gebruik gemaakt van techno en snoeiharde gitaren waarbij de drummer het tempo mag bepalen. Puoli Valtakuntaa begint met een rustige gitaarsolo en verandert gaandeweg in een wild nummer met een meer schreeuwende zanger en snoeiharde gitaren. Gaandeweg wordt er ook meer nadruk gelegd op de tekst. Veresta Sokea verloopt rustig maar geeft me wel een droevig gevoel en het lijkt erop dat ze daar ook de nadruk opleggen.Isä Meidän: het nummer begint met een koor dat rustig zingt en gaat dan over naar luide gitaren en een schreeuwende zanger. Dit blijft hetzelfde voor de rest van het nummer. Het is ook best wel emotioneel voor de zanger want hij zingt over zijn vader en het eindigt met een saxofoonsolo. Sormenjälki begint met een goeie techno beat die wordt overgenomen door de gitaren. De beat wordt bijgehouden voor het hele nummer: dit is echt industrial metal. Käy Tanssiin begint heftig met de gitaren in de aanslag en zorgt al snel voor een hoog tempo, maar vertraagt dan later in het nummer en krijgt zelfs een romantisch kleurtje. Op het einde krijg je het gevoel alsof de zanger in de strijd is met de endboss. Kun Kesä Kuoli: de gitaren spelen duidelijk de hoofdrol want ze starten en eindigen ook het nummer. Er zijn ook een paar gitaarsolo’s. Kuolettavia Vammoja begint met een beetje pop en met een piano die het tempo bepaalt wat we nog niet in dit album gehoord hebben. Een verassend laatste nummer van dit album. Meestal is het laatste nummer er eentje waar de band alles geeft maar hier is dat niet het geval want ze hebben het laatste nummer opvallend rustig gehouden.

Besluit: ik vond het album wel leuk, er was een grote variatie tussen de nummers: de ene keer meer techno dan echte heavy metal en dan wat meer pop. Voor mij was het techno deel mijn favoriete stuk want er was altijd een goeie beat en een goed tempo bij die nummers.

Deze review werd niet door mij geschreven, maar door mijn zoon Herfan. Ik vond dat hij het is mocht proberen ipv urenlang op de Playstation te spelen. Hij heeft de smaak te pakken, maar moet wel nog hier en daar wat bijschaven (let op: ik heb hier en daar wat bijgewerkt). Voor een 14 jarige jongen is dit niet mis. Hij mocht zelf een album uitkiezen en zijn smaak is niet slecht.