Dowzer - Not as plant

4 oktober 2010

“Not As Plant” zo heet het nieuwe album van de pop punkband Dowzer uit Roosendaal. De band die in 2007 begon is in 2010 alreeds uitgegroeid tot een deftige pop punkband die niet meer weg te slagen valt uit het optredengebeuren. De band vermeld zelf dat ze invloeden halen vanuit Motion City Soundtrack tot en met A Wilhelm Scream. Een breed gamma lijkt mij zo maar wat brengt de band terwege bij mij als reviewer.

Als ik de naam poppunk hoor denk ik onmiddellijk aan de ruwe rockmuziek  gecombineerd met pop uit de jaren ’70 dewelke vooral politiek getint is. Maar daar steekt Dowzer een streep voor. Ze verlaten de klassieke politieke/liefde-haat/dronken lyrics en bekoren zich naar volledig andere oorden.

“We had it all figured out

We packed our bags, we were ready to go but how could we know there is … No way out of everyday life.”

Met deze openingszinnen word de luisteraar naar zijn CD speler gezogen om er als het ware 13 nummers te blijven aanhangen. Zoals vele punkluisteraars beslist wel weten is het niet de moeite een dergelijke CD gewoon op te leggen om te kalmeren want punk muziek werd gemaakt om actief rond te hosen of intensief bier op te drinken terwijl men provoceert tegen de politiek. Doch is het niet de bedoeling dat een dergelijke CD met deze gedachte word beluisterd maar wel met de gedachte: wat probeer de band ons duidelijk te maken.

Daaruit vertrekkende kan ik alvast zeggen dat de groep hun nummers op elkaar gebaseerd zijn en wel op die manier dat ze een verhaallijn vormen. Dowzer zingt over mensen die vastzitten in een dorp/stad waar eerlijkheid genegeerd word en ze moeten vechten voor hun eigen leven. Zatlappen en corruptie heerst. Een CD die best wel gewaardeerd kan worden.

Wie toch enige grote gelijkenissen wil opzoeken met de hedendaagse bekende poppunkbands kan dit vooral bij nummer 9 “All The lights”. In dit lied merk je duidelijk het verschil van pop en punk en ontdek je tevens hoe beide genres in elkaar gemixt kunnen worden. Het is dan ook pas vanaf dit lied dat ik de intensie voel om actief te gaan swingen en uit de bol te gaan. Dowzer heeft voor mij met deze CD een “bom” van een plaat neergezet die zowel muzikaal als lyricaal goed gestructureerd werd. Een dergelijke CD kan best gebruikt worden om voor te stellen aan organisaties om op die manier op de grotere festivalsites te kunnen spelen.