Selah Sue – Persona (Because Music)

Van Muylem    10 april 2022

Toegegeven: het is mijn eerste Selah Sue review en moet daarbij toch ook ietwat uit mijn comfortzone komen, want haar muziek is normaliter niet iets wat je op mijn playlist zal terugvinden, maar omdat ze op haar laatste album toch wel enorm persoonlijke dingen heeft geschreven en blijft innoveren heb ik me hieraan gezet!

Kingdom is de opener en daarop horen we haar meteen ook rappen dat zij de baas is, terwijl we ook wel flink wat elektronica horen en zweterige backings die haast uit een porno film lijken te komen. Dit is alvast een eerste innovatie! Hurray is een samenwerking met de Canadese zanger TOBi. Het nummer gaat over jezelf aanmoedigen, ook voor de kleinere dingen in het leven. Af en toe hoor je ook wat jazzy invloeden en wat triphop.

Try To Make Friends is blijkbaar iets waarmee ze moeite heeft en dat zal allicht ook wel te maken hebben met het feit dat ze ondertussen wereldberoemd is geworden. Van mij mag dit nummer een single worden: het straalt in de eenvoud en blijft hangen. Een simpele beat, een coole bas en haar stem: meer heb je niet nodige (en de backings doen de rest wel). Pills ken ik reeds als een heerlijke en eerlijke single waarin ze haar ziel blootlegt (haar gevecht tegen antidepressiva). Hiervoor kan je haar alleen maar bewonderen! De muziek klinkt lekker zwoel en nodigt uit om te dansen! Op Wanted You To Know horen we haar in een duet met de Belgische rapper Damso. Het nummer kreeg eerder al een clip en klinkt daarom ook al wat gekender en gladder.

There Comes A Day klinkt poppy en elektronisch, met een licht retro kantje. Hier en daar klinkt het ook ietwat zoet en zwoel. Dit is ook één van de nummers waarop ze nog eens lekker alles uit de kast kan halen op vocaal vlak! Van dit nummer kan je ook alleen maar vrolijker worden! All The Way Down klinkt veel rustiger en kent zelfs een blues ondertoon en keert ze zowaar terug naar haar roots, waarmee ze de old school fans zeker zal plezieren! Catch My Drift klinkt iets moderner, maar ook wat rustiger. Twice A Day legt het tempo nog lager, waarbij we zelfs een akoestische gitaar horen. Celebrate klinkt iets moderner en ook hier krijgen we extra vocale steun, deze keer is het Mick Jenkins. Karma begint met een vette basgitaar en elektronica. Ik hoor ook wat geruis van een oude plaat. Halverwege mag onze artieste op vocaal vlak nog is lekker aan de boom schudden! Het laatste nummer is Full of Life en begint op een breekbare toon met een minimum aan instrumenten, waarna de backings het een zeemzoete toets geven. Gaandeweg neemt de kracht in Selah Sue’s stem toe en breekt het nummer langzaam maar zeker open! Het is een mooie en krachtige afsluiter van een bijzonder mooie plaat!

Hier en daar las ik dat dit een geslaagd comeback album is, maar voor mij is ze nooit weggeweest, zeker als je weet dat ze na haar laatste album ook veel met andere artiesten samenwerkte en dus eigenlijk niet heeft stilgezeten heeft! Ik geloof wel dat dit covid-19 era ervoor zorgde dat ze opnieuw de studio indook en tijd genoeg heeft gehad om diep in de spiegel te kijken en net daarom met een superpersoonlijk album naar buiten is gekomen! Chapeau! Niet alleen op tekstueel vlak, maar ook op muzikaal vlak heeft ze echt wel in de roos geschoten!

New album 'Persona' OUT NOW → https://selahsue.lnk.to/persona

Subscribe to Selah Sue's official channel → https://selahsue.lnk.to/ytsub

New merch and vinyl / CD available here → http://www.selahsue.com/