Alice Sweet Alice - Mandala

Erik Vandamme    1 november 2012

We haten hokjesdenken, daarom gruw ik er persoonlijk ook van om op een band of artiest een genre te kleven, maar voor veel mensen is dit een leidraad om te weten wat ze ongeveer kunnen verwachten als ze een album van desbetreffende groep beluisteren.

Echter zijn er zo van die bands waarop je absoluut geen genre kan kleven, gelukkig bestaan die ook. En laat Alice Sweet Alice nu net zo eentje zijn. Ze brachten hun derde album uit, Mandala. En wij al vol bewondering , zelfs al na één luisterbeurt.

Het geheel doet een beetje denken aan de alternatieve bands uit de  jaren 90 en we menen ook wat post-punk invloeden uit de jaren 80 te herkennen, maar dan in een fris kleedje gestoken. Laat ons echter stoppen met teveel er over na te denken en proberen er een sticker op te kleven en gewoon genieten, dat is alvast ons eerste advies. De verschillende instrumenten komen op dit album ruimschoots aan bod. Het is moeilijk om te zeggen welke er echt bovenuit steekt, maar wat ons enorm kon bekoren is de geweldig mooie stem van Ali Kat die het geheel een hemels blauwe kleur geeft, zonder afbreuk te doen aan de andere bandleden. Op de song 3 Tides neemt Scott Martinez de vocals voor zijn rekening, en ook dit is een welkome verademing te noemen.

Om het over die muzikale aankleding te hebben : De redelijk kronkelende gitaarrifs doen nog het best denken aan die jaren 90 en de baslijnen hebben een stuwend ritme dat nog wordt versterkt door de lekker strakke uithalen van de drums. Om maar te zeggen dat het totaalpakket ons van begin tot einde in opperste vervoering lijkt te brengen. Zijn er minpunten? Wel we hebben na lang bestuderen, beluisteren en analyseren geen enkel punt van kritiek vastgesteld, integendeel het zit haast beangstigend perfect in elkaar.

Zijn er hoogtepunten op dit album? Nee, het album is een al hoogtepunt, een aaneenschakeling van prachtige songs die een voor een staan als een huis. Want dan zijn we bij het volgende pluspunt aanbeland. We krijgen namelijk een gevarieerde schijf voorgeschoteld waardoor we ons geen seconde vervelen, het is dus aan te raden het in een ruk te beluisteren, liefst meerdere keren , om de magie echt zijn werk te laten doen.

Kortom, giet de alternatieve kant van de jaren 90 en post-punk van de jaren 80 in een pan, voeg er wat pittige nieuwe kruiden en toen, en vermeng het met een warm en intens aanvoelend stemgeluid en je krijgt Alice Sweet Alice. Genoten van deze trip door een band met toekomst, nu jullie nog!

21st Century Slavery

Burden of Thruth

Full Circle