Soundgarden - King Animal

Erik Vandamme    24 november 2012

Vooral tussen 1990-1995 waren Soundgarden een van de gezichten van de Grunge periode, samen met o.a. Nirvana en Pearl Jam mogen zij gezien worden als een van de vaandeldragers van het genre. Na het uitbrengen van hun meest succesvolle album Superunknow was de 'fun' er echter af, ze brachten nog een album uit Down on the Upside dat ondanks een kwalitatief hoogstaande Cd te zijn, niet meer het succes van zijn voorganger kon herhalen.

Toen in 2010 het nieuws kwam dat Soundgarden terug op tournee ging gaan was dat een donderslag bij heldere hemel. Het bracht hen naar Werchter Boutique waar ze co headliner voor Metallica. Na 16 jaar is er nu dus het nieuwst album King Animal. Wij gaven het een paar luisterbeurten.Het eerste dat opvalt, is dat er aan de oorspronkelijke sound niet veel veranderd is. Chris Cornell is nog steeds redelijk goed bij stem, ok niet meer zoals 20 jaar geleden, maar het stembereik is nog goed genoeg om te bekoren, en meer dan dat zelfs. Het album begint met het veelzeggende Been Away too long. Met Non State Cator schakelen ze over op de sound die hen bekend maakte. De opbouw van het album blijft in diezelfde grunge verlengde liggen

Voor wie had gehoopt op iets nieuws of dat Soundgarden iets meer experimenteel uit de hoek zou komen, zal deze schijf een lichte ontgoocheling zijn. Het is alsof ze nooit zijn weggeweest, maar ze voegen er ook niets vernieuwend aan toe. Dit is echter muggenziften want wat had je dan anders verwacht

Wat we wel krijgen is een fel gesmaakte grunge plaat die bewijst dat reunions niet per se slecht moeten aflopen integendeel. Niet alleen is er de stem van Chris die ons kan bekoren, de drumpartijen van Matt Cameron zijn weer pareltjes, net als de lekker loos gaande gitaren. Het viel me persoonlijk al op hoe ze spelplezier uitstraalden op Werchter Boutique 2012 deze zomer, de plooien waren glad gestreken. Dit blijkt ook op deze KIng Animal het geval te zijn.

Het album is net geen meesterwerk geworden, daarvoor hadden er meer verrassingen mogen opstaan, maar het is een solide plaat die de fans van toen zeker zal aanspreken, en de gemiddelde liefhebber van grunge toestanden zou ook hier zijn gading in moeten vinden. Soundgarden is back, zoveel is duidelijk.

1. "Been Away Too Long"

2. "Non-State Actor"

3. "By Crooked Steps"