Voivod - Target Earth

Erik Vandamme    27 januari 2013

De Thrash Metal band Voivod bestaat al sinds 1982. Ze bouwden een status op om 'U' tegen te zeggen. Alles leek goed te gaan, met de regelmaat van de klok werden albums uitgebracht en in het genre en zelfs daarbuiten kregen ze veel aanzien. Echter in 2005 stierf de bandleider/gitarist Denis ''Piggy'' D'Amour. Hij was naast de songwriter ook diegene die de groep een uitstraling gaf door zijn excentrieke gitaar stijl. "Piggy'' leek voor Voivod onvervangbaar. Met de originele bassist Blacky en een nieuwe gitarist Dan ''Chewy'' Mongrain bleven ze echter niet bij de pakken zitten. Nu brengen ze dan ook een gloednieuwe plaat uit, namelijk Target Earth.

De vraag die we ons stelden, zouden ze ook zonder hun boegbeeld nog het niveau van toen kunnen halen? Na een tournee met hun nieuwste gitarist zag het er goed uit, maar om nieuwe nummers te schrijven? Dat was een groot vraagteken. Het leek haast onmogelijk, maar bij de eerste song Target Earth waren die twijfels zo goed als weg. De bas van Blacky is heel sterk aanwezig en daardoor een meerwaarde aan de ,om het zo te zeggen, nieuwe Voivod. De zangpartijen gaan als vanouds door merg en been, en de drums meppen er duchtig op los. Alle ingrediënten die deze band maakten tot wat ze waren zijn ook hier aanwezig. Laat ons eerlijk zijn Mongrain kan D'Amour niet doen vergeten, dat is onmogelijk. Maar hij drukt op dit album wel zijn eigen stempel en zorgt er voor dat Voivod een bladzijde kan omdraaien met respect voor het verleden, en zo een nieuwe toekomst uitstippelen.

Want dit is nog het meest opvallende, ondanks de vele jaren dienst klinkt Voivod met deze nieuwste schijf fris en jong. Alsof het hun debuut album is, zo voelt het aan. Ook de fans van het eerste uur zullen smullen van deze plaat waarin de kwaliteiten van de overlevende leden nog meer uit de verf wordt gezet, daarnaast blijkt dat de nieuwe gitarist een stevige en eigenlijk wat onverwachtse, sterke aanwinst mag genoemd worden. We zijn blij dat Target Earth een verdomd goede plaat is geworden die zowel de oudere als nieuwe fans met open armen zullen ontvangen en zal verenigen. De geest van Denis D'Amour is nog steeds aanwezig, hij zal waarschijnlijk van hierboven uit deftig aan het mee headbangen zijn.

Target Earth
Kluskap O'Kom
Empathy for the Enemy