Sven Larsson - Bad Mad Man

Erik Vandamme    30 januari 2013

Even voorstellen: Sven Larsson is een Zweedse gitarist die bekend is geworden door zijn bijdragen aan o.a. Galleon, Xinema en Street Talk. Hij is ook al enige tijd als solo artiest aan het werk en bracht met Bad Mad Man zijn tweede album uit. Deze staat bol van naar melodische rock ruikende songs. Er gaat iets rustgevend uit van deze schijf door het combineren van twinkelende gitaargeluiden die enkel worden verstoord door een zachte melancholisch klinkende stem van Sven. Bij het beluisteren van dit album komt ons een naam voor de geest, Jeff Beck. Oordeelt u zelf, wij deden dat ook.

Het vermengen van rock, jazz en klassiek zorgt voor een heel relax sfeertje. Dat zou voor sommige luisteraars wel saai kunnen overkomen, mede doordat alles wat dezelfde lijn opgaat. En daar zijn we aan het minpunt aanbeland. Want hoewel de eerste drie nummers ons aandachtig doen mee genieten, na een tijdje verslapt dat. Mede daardoor ontgaat ons de pracht een beetje en blijkt niet het ganse plaatje ons te kunnen bekoren, wat uiteraard jammer is. Een beetje meer variatie had gerust gemogen.

Maar het is langs de andere kant eigenlijk wat muggenziften moeten we toegeven. De gitaar staat, hoe kan het ook anders, centraal op Bad Mad Man. Alle songs zijn rond dit instrument opgebouwd en verschillende aspecten ervan worden gebruikt. Zoals we al aangaven, er hadden gerust wat meer tempowisselingen mogen hebben ingezeten. Maar je kunt niet voorbij aan de talenten van Sven Larsson. Zijn warme stem en kennis van het gitaar spelen stralen uit op dit album. Klasse hoe hij er in slaagt om met enkel dat ene instrument een cd vol te krijgen en je ook nog ergens te proberen raken. Wat ook wel lukt, moeten we toegeven.

Je kunt Sven Larsson bezwaarlijk betichten dat hij je zijn muziek in de strot ramt, zoals dat heet. Hij laat je meedrijven door zachte klanken en zeemzoete stemgeluiden, voor wie houdt van eerder genoemde artiest als Jeff Beck is deze Bad Mad Man een verademing net omdat hij diezelfde aankleding gebruikt als Jeff. Want een ding is wel zeker, Sven kan ook een potje gitaar spelen.

Een top plaat kunnen we het bezwaarlijk noemen, maar de fans van melodische gitaar rock zullen hier zeker van smullen. In tegenstelling tot wat de dreigende titel van het album doet vermoeden, gaat het hier totaal niet om een slechte of Boze man, integendeel.

Dance the Night Away
Sin City
How Could It Come to This