Erupted - In the Grip of Chaos

Erik Vandamme    1 februari 2013

Erupted is een vrij jonge Death Metal band uit zweden. Gevormd uit de as van verschillende andere projecten in 2010 brachten ze vorig jaar (2012) een eerste album uit In the grip of Chaos. We beginnen met het goede nieuws, de gekende aspecten van het genre zijn aanwezig op dit album. Een vleugje zogenaamde old school death metal met de bekende ingrediënten zou ons moeten kunnen aanzetten om In The Grip Of Chaos een top plaat te noemen. Echter blijft het bij die eerste indruk en verdwijnt de sound teveel in een chaos van geluiden.

Nu, wij houden wel van chaotische toestanden. Brutale uithalen en diep growls zijn nu eenmaal een aspect dat zo eigen is aan het genre. Het gevoel van intensiteit dat we doorgaans voelen bij het beluisteren van albums in deze muziekstijl hebben we nu ook wel in bepaalde mate. Alleen scheelt er iets aan de productie. Trop is teveel is een spreekwoord dat hier van toepassing is.

Begrijp ons niet verkeerd. De pure, rauwe stem is een meerwaarde aan het album. Ook slaan ze lekker klauwend en grommend om zich heen. Maar het geheel raast als een trein over je heen op zich zou dat ook positief moeten zijn maar zo voelt het deze keer niet aan. En net daar knelt het schoentje. De overdaad aan geluiden die op je afkomen hebben niet de uitwerking die ze moeten hebben. Het lijkt wel alsof de instrumenten elkaar te proberen overklassen en boven de ander uitsteken , dit kan uiteraard de bedoeling niet zijn.

We zijn er echter zeker van mits de nodige ervaring op het podium en het sleutelen aan de sound dat het allemaal wel goed zal komen. Dat bewijzen de twee laatste nummers Hell Recreated en Faces of Death van een eerder uitgebrachte demo. Het is als beginnende band moeilijk om een eigen weg te vinden, we zijn er dan ook van overtuigd, gezien de positieve kanten aan The Grip of Chaos, en dat zijn niet de onderschatten stembereik en dito lekker loos gaande gitaren, er een toekomst is voor Erupted. Om die reden willen we het album en de band totaal niet afschrijven. De basis om er te komen is aanwezig, nu nog beetje werken aan de aankleding en het komt allemaal wel goed met Erupted.

1. Salvation From Below
  2. In The Grip Of Chaos
  3. Dark Mistress