Dead Convicts - geen titel beschikbaar

Tom V    3 februari 2013

Hoeven we de punkband Dead Convicts (Kortrijk) nog voor te stellen? In 2010 konden jullie al een review lezen van deze muziekgroep. Ze brengen ruwe '77 punk songs met reggea en ska invloeden. Enige tijd geleden kregen we een uniek promo exemplaar in de bus gesmeten met 4 tracks op: 'Meds', 'The Youth', 'Faster Pussycat Kill Kill, 'Looking Forward'

Deze titelooze uitgave verschaft ons de ruige punk in combinatie met rock en enkele reggae invloeden. Fuck yeah! De demo opent met 'Meds' en laat ons al meteen voelen waar we ons aan mogen verwachten. Een stevige gitaar/drum intro verwelkomt ons onmiddellijk in het anarchisch leven van de muziekband. Als de zang opkomt hebben we het gevoel dat hij ergens wil uit ontsnappen, weg van de realiteit of wil hij juist in de realiteit terug keren? Mede door het gebruik van de snelle drum en gitaargewelden blijkt dit een ideale opener te zijn. Helaas wat kort maar dat wordt stevig vergoed door track 2, "The Youth".

De track die we eerder al konden terugvinden bij "Fucked by D.C." hebben ze ook ditmaal opnieuw uitgebracht. Beter, mooier en ritmischer. Waar de reggae destijden in het begin al voelbaar was komt deze nu pas echt naar voren na enkele seconden extra. Een ideale touch achter het eerste lied. Cause ... we are the kids we are the youth! Ook hier ontdekken we de typische punk invloeden terug. Maar wat dit lied nu zo speciaal maakt en ervoor zorgt dat het echt niet gaat vervelen zijn die heerlijke reggae invloeden. Net alsof we van het ene moment op het andere moment worden overgesmeten naar zwarte, dreadlocks dragende mannen smoking drugs. Een aangenaam moment, een zalig moment om het zo te zeggen. Maar het duurt niet lang, al vlug vergaat de zanger zijn stem weer naar die onbesproken grauwe punk. Niet erg moet ik toegeven.

Faster Pussycat Kill Kill opent met een soort nieuwsbericht. Even waarschuwen of gewoon wat informatie verschaffen? We worden opnieuw ondergebracht in de root van de band. Een snelheidstrein die mij laat weten dat ik met die pussycat vooruit moet om vervolgens 'kill kill' te doen. Kwalitatief great, kwanitatief great. Wanneer komt er eens iets slechts mannen?
We zijn aangekomen bij het allerlaatste nummer, jammer want ik had meer gewild. 'Looking Forward' heet het en het doet mij denken aan de toekomst als ik de titel van deze track hoor. Over hoe ze mij de volgende keer kunnen verassen. Ook hier zit alles er weer op en aan. Ik merk enige angst in het nummer op over de toekomst, over hoe ze vooruit moeten kijken en wat ze dan zullen zien. Echter kan ik jullie gerust stellen: kijk gerust vooruit, keep producing dudes!

Conclusie: Dead Convicts bracht met deze titelloze uitgave opnieuw een demo van formaat uit. 3 nieuwe nummers en een herwerkt nummer brachten mij weer even naar die goede oude tijd van The Ramones, The Specials, eventjes Bob Marley en ga zo maar door. Tevens komt het herwerkte nummer, The Youth tien keer beter uit dan vroeger. Keep up the good job!