Ex Deo - Caligvla

Erik Vandamme    4 februari 2013

We beginnen deze recensie met een streepje geschiedenis. Keizer Caligula regeerde een korte periode over Rome tussen 37 en 41 voor Christus. Hij werd als waanzinnig beschreven en zelfs als een monster. De schandaalverhalen die de ronde deden begonnen een tweede leven te leiden en dus werd de geschiedenis bijgesteld op basis van recente onderzoeken. Waarom vertellen we jullie dit allemaal? Met dit beeld in het achterhoofd raden we aan te luisteren naar het al in 2012 uitgekomen album Caligvla van Ex Deo.

De band is in grote mate samen gesteld uit leden van Kataklysm. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hun sound de richting van die laatste uitgaat. De rode draad doorheen het album zijn bulderende vocalen en een typisch death metal sfeertje creΓ«ren. Daarnaast wordt dus ook een verhaal vertelt. Je voelt je plots terug in de tijd gekatapulteerd. Snelle gitaren, bonkende door merg en been gaande drums maar vooral die gruwelijk diep gaande stem zijn voldoende aanwezig om daar voor te zorgen en die sfeer nog te versterken.

Symfonische Death Metal zoals het hoort, dat is wat we krijgen. Lekkere uithalen die je tot op de bot raken geven je een gevoel alsof je inderdaad op een Romeins slagveld staat, de wapen in de hand en de strijd met de vijand aangaan. Dat is zowat het grote pluspunt aan Caligvla geworden. Ex Deo lijken bij deze geheel in hun opzet geslaagd.

En toch is er een klein minpuntje, alles ligt wat op dezelfde lijn, er had gerust wat meer variatie mogen ingezeten hebben. Zeker om dit de volledige plaat lang vol te houden. Dit neemt niet weg dat het kwalitatief een heel sterk album is geworden. Daarom zullen we hierover niet echt beginnen muggenziften, we zijn er van overtuigd dat elke liefhebber van het Death Metal genre en zelfs de Black Metal liefhebber zich in deze Caligvla zeer goed zullen vinden.

1. I, Caligvla
  2. The Tiberius Cliff (Exile To Capri)
  3. Per Oculos Aquila