Moonlit Sailor - Colors In Stereo

Erik Vandamme    7 februari 2013

Het album Colors In Stereo van Moonlit Sailor kwam al uit in 2011. We horen u al denken, waarom daar nu pas een recensie over schrijven? Het antwoord is eenvoudig, omdat we de CD recent op het bord hebben gekregen en het eigenlijk de moeite waard is om nog eens de aandacht te geven die het verdiend. Een streepje post-rock met indie invloeden is in het kort hoe je dit album zou kunnen beschrijven, de songs zijn samengesteld rond een akoestische gitaar die zachtjes galmend op je af komt. De opbouw is zoals elke typische Post-rock eigenlijk. Een climax naar het einde toe.

Op zich is het niet echt vernieuwend te noemen allemaal, het is al voorgedaan door vele bands in het genre. Maar ze creëren wel die typische sfeer zo eigen er aan. Dat is ook de bedoeling dachten we zo. Daarom mag Moonlit Sailor gezien worden als een schitterende nieuwe parel in het post-rock firmament. Er wordt niets aan het toeval over gelaten. Alle instrumenten geven een melancholisch gevoel weer en de gekende climax overschrijdt niet te zeer een overdonderende grens. In deze pallet van instrumentale pracht is het vooral de gitaar riffs die overheersen. Het grote verschil met andere post-rock is dat ze echter niet te diep snijden, maar net genoeg om ons ook niet in slaap te wiegen. De bedoeling is duidelijk, een intens maar ook eerder intieme sfeer creëren. Daar slaagt Moonlit Sailro met deze Colors In Stereo volledig in. De titel van het album ''kleuren in Stereo'' zegt eigenlijk al genoeg. Het album  is inderdaad iets in de zin van geluiden en riffs die in prachtige kleuren worden gestoken.

En daarmee zijn we aan de hoofdreden gekomen waarom we deze plaat nog eens boven halen. Omdat zo een pareltje niet genoeg aandacht kan krijgen. In het genre vindt je nu éénmaal niet elke dag zulke mooie en hartverwarmende samensmeltingen van alle aspecten zo eigen aan post-rock. Nee, het kan ons niet schelen dat het al eens is voorgedaan, want ze doen het met liefde voor de muziek. Daarvoor doen wij het ook, oudere albums terug in schijnwerpers plaatsen. Voor zij die van Moonlite Sailor nog niet hebben gehoord, rep u snel naar de platenwinkel, want het is de moeite meer dan waard.

1) Kodac Moment
2) Colors In Stereo
3) May Day