Ilydaen - Digressions

Erik Vandamme    10 februari 2013

Ilydรฆn, opgericht in Luik in 2008, gingen vrij snel uit elkaar maar kwamen terug in november 2009 met een andere muzikale richting, de line-up bleef echter hetzelfde. Hun eerste EP, Exordium, kwam op de markt medio 2010. Digressions is hun eerste volledige album release. Deze wordt voorgesteld op het Dunk!Festival zaterdag 30 maart. Het album wordt uitgebracht via Dunk! Records.

We zouden Ilydaen als een typische post-rock band kunnen bestempelen maar die stelling klopt niet volledig. De sfeer die ze weten te creรซren ligt inderdaad in het verlengde van het genre, maar neigt soms ook naar het in opmars zijnde post-metal. De opbouw gaat vaak de iets meer door het vlees snijdende weg op. Echter is er genoeg plaats voor rustmomenten of eerder zalvende songs zoals Flavors, de laatste van het album, dat vooral de intense richting opgaat waardoor we verweesd achter blijven en de plaat nog eens opleggen.

De grote sterkte is wel degelijk dat je als luisteraar je geen moment verveelt. Net doordat er genoeg tempo wisselingen zijn blijf je de aandacht aanhouden. Het schipperen tussen vlijmscherpe tot op het bot gaande 'metal' en pure post-rock is een meerwaarde aan Digressions. De zes nummers gaan in een ruk aan je voorbij, maar blijven ook ergens hangen. Daardoor ben je geneigd het, zoals we aangaven, nog eens te beluisteren. Dat is uiteraard de bedoeling, en het grootste pluspunt. Het album is zo boeiend en verslavend dat het je niet loslaat.

Elke emotie in je lichaam en ziel worden aangesproken, van heftig headbangen gaan we naar ons laten meedrijven door de baren van de zee. Het is schitterend hoe Ilydaen er in slaagt om met puur instrumentale nummers deze vaak tegenstrijdige gevoelens weten op te wekken tussen hard er tegen in gaan en zachtaardig zalven. Zoals we al aangaven zijn er genoeg bands die daar in slagen. Maar het blijft een belevenis op zich, die we niet bij elk van de artiesten in dit genre voelen. Dit is bij dit album Digressions dus wel het geval, daarom is het een zoveelste pareltje dat we aan ieder fan van zowel post-rock als post-metal sterk kunnen aanbevelen.

Wilt u deze belevenis live meemaken? Ze stellen hun cd voor op Dunk! Festival op 30 maart in Bevergemse vijvers Zottegem. Meer informatie vindt u hier op onze site en

Rewind

Grinding Calls