Atoms For Peace – AMOK

Erik Vandamme    2 maart 2013

Atoms for Peace is het project van Thom Yorke (Radiohead). Hij kreeg hierbij de medewerking van o.a. Flea en Mauro Refosco en Nigel Goodrich . Dit resulteert in het album Amok.We hoeven u niet te vertellen dat gezien de staat van dienst van elk van deze artiesten de verwachtingen vrij hoog gespannen waren.

Thom Yorke zijn vorige album The Eraser (2006) werd door menig media met lofbetuigingen overladen. Daardoor werd nu ook de lat vrij hoog gelegd. En wat opvalt bij deze AMOK is dat de intensiteit van de voorganger ook hier aanwezig is. Hoezeer we denken dat het niet geheel zijn bedoeling was zijn ook de verwijzingen naar Radiohead niet te verwaarlozen. Diezelfde experimentele aanpak en elektronische geluiden komen over ons heen. Op zich kunnen we dit als positief beschouwen, maar het kon dus even goed een Radiohead album zijn geworden. Het enige verschil is het gemis van iemand als Greenwood, ook al wordt dit goed opgevangen door de typische instrumentale aankleding van bijvoorbeeld Flea.

Om die reden voelt het 'net iets anders aan' dan Radiohead maar het blijft wel die richting opgaan. Het pluspunt hierin is dat Thom Yorke zich even kan losrukken van deze band en met andere muzikanten ook schitterende pareltjes kan verwezenlijken. Het is een bewijs van zijn verregaande talenten, zonder afbreuk te doen aan de rest van de bands, zowel Radiohead als Atoms for Peace. De spil mag dan wel Yorke zijn maar zonder die inbreng van instrumentale talentvolle vrienden kan de magie ook niet werken.

Deze zijstap klinkt om die reden dan ook overtuigend genoeg om te spreken van een geslaagde samenwerking. Net zoals dit al het geval was in 2006 met The Eraser durven we AMOK nu reeds bestempelen als een van de betere platen van het prille jaar 2013. Zowel de fans van Radiohead als iedereen die houdt van experimentele en alternatieve muziek zal hier hun ding in vinden. Dat Thom Yorke hiermee geen heel andere wegen inslaat dan we van hem gewoon zijn is een minpuntje dat we gewoon negeren.

1. Before Your Very Eyes
  2. Default
  3. Ingenue