David Bowie - The Next Day

Erik Vandamme    3 maart 2013

Na tien jaar een album uitbrengen en daar twee jaar aan bezig zijn zonder dat de buitenwereld hier ook maar iets van af weet? In een tijd van twitter, facebook en andere sociale media lijkt dit bijna onmogelijk. Toch slaagde David Bowie daar in. Toen hij zijn nieuwste album The Next Album bekend maakte op zijn verjaardag was dit voor zowat iedereen een volslagen verrassing. De verwachtingen waren hoog gespannen en wij uiteraard benieuwd of ze wel degelijk zouden worden ingelost.

Laten we beginnen met dit geruststellend bericht, Bowie kan het nog steeds. Het combineren van de verschillende aspecten uit zijn rijk gevuld verleden worden hier tentoon gespreid. Een vleugje Thin White Duke of zelfs Tin Machine worden afgewisseld met de gevoelige snaar van de Heaten/reality periode, waar de single where are we now een mooi voorbeeld van is. Zichzelf heruitvinden zoals Bowie in het verleden heeft gedaan, is er deze keer niet bij. Echt treurig zijn we daar niet om.

Maar het is ook niet zo dat gewoon lukraak wordt terug gegrepen naar vroeger. De songs klinken fris en monter. Knipogen naar wat ooit was mag uiteraard, als er daadwerkelijk met die sound ook iets wordt gedaan. En dat is op deze The Next Day zeker het geval. Zonder moeite gaat Bowie hier over van een op snerpende gitaar song zoals het titelnummer naar gepolijste meeslepende pareltjes als When the stars (are out tonight) dat ook een zeker up-tempo groove meekrijgt. Een fijne kruisverstuiving van alle aspecten van toen worden overvloedig boven gehaald maar er worden voldoende verassende wendingen aan gegeven zodat het niet klinkt als een kopie van vroeger. Vooral het variรซren in de aankleding is een meerwaarde.Als fan hoop je uiteraard dat daarop een wereldtoer volgt en Bowie ons elk jaar met een nieuw plaatje zal verassen, maar langs de andere kant geven we toe, als Mr. Bowie ons om de paar jaar zo een pareltje kan afleveren zijn we best tevreden. The Next day is daarom niet zozeer een terugkeer van 'the master' , het is het bewijs dat David Bowie ondanks alle berichten die de wereld werden ingestuurd nog steeds 'very alive' is.

Het album komt op 8 maart op de markt en zal dan zowel digitaal als op vinyl beschikbaar zijn, we kunnen het niet enkel de fans van Bowie aanraden, maar iedere muziekliefhebber op zich. The Next Day mag terecht nu reeds een van DE cd's van het jaar genoemd worden

1. The Next Day
2. Dirty Boys
3. The Stars (Are Out Tonight)