Grown Below - The Long Now

Tom V    5 maart 2013

Grown Below is een Antwerpse metalband dat voortkomt uit Timer (begin 2011). Na enkele line-up veranderingen kwam Grown Below ter wereld of eerder geblazen uit de grond. Zelf vergelijken ze zich met Cult of Luna, Isis enzovoort. Ze brengen ons een mix van ambient, atmosferische heavy metal met enkele kapotte kantjes aan. Na het uitbrengen van dit debuutalbum in 2011 tekenden ze een contract met Slow Burn Records.

Het album opent met Trojan Horses wat op zich een vrij lang nummer is. Bijna 14 minuten omhelst deze track ons van begin tot eind. De opener is zeer zwaar en rumoerig en vervaagt na enkele minuten in het 'sfeervolle' post rock gegeven. Hoewel deze track bijna 14 minuten duurt zouden ze mij live kunnen meenemen op een trip doorheen woeste gebieden. Op Cd ligt dit helaas anders.Zelfde mening geld voor menig andere tracks op het album. Hoewel dit zeer negatief kan overkomen is dat helemaal niet de bedoeling. Elke track kent zijn eigen unieke opbouw, midden en slot maar mist telkens dat beetje energie doorheen het geheel. Digitaal kunnen ze mij niet klijven aan de boxen maar live ben ik ervan overtuigd dat ze dit wel zullen kunnen doen.Op muzikaal vlak is er echter niets aan te merken. Hoewel ... de bass neemt vaak de bovenhand in het geheel waardoor gitaar en stem soms naar achteren verdwijnen. Positief is dat de vocalist zowel grunge als clean gebruikt wat toch op bepaalde momenten een heel andere sfeer kan brengen aan het album. Om, zeg maar, van zwart naar wit gekwakt te worden.
Conclusie: Grown Below is een doordeweekse metalband die aan een evolutie bezig is. Probeer de tracks minder lang te maken (toch geen 12 minuten), brengt het gitaargeweld wat meer naar de voorgrond en probeer op vocaal vlak nog wat meer intonatie te brengen. Voor de rest een shitload geslaagd album als debuut plaat.

01. Trojan Horses They Ride

02. Devoid Of Age

03. The Abyss04. Minaco II – Nebula