Pagan Altar - Mythical and Magical (Re-issue)

Erik Vandamme    7 maart 2013

Voor het ontstaan van de Engelse doom/NWOBHM band Pagan Altar moeten we teruggaan naar eind jaren '70 begin jaren '80. In het genre hebben ze een redelijke succesvolle weg afgelegd. Het album Mythical Magical werd in eerste instantie opgenomen in die periode (1978-1983) en terug heruitgebracht in 2005/2006. Uiteindelijk is hun dus nog eens terug uitgegeven door Cruz Del Sur. Een streepje doom metal geschiedenis met andere woorden dat we niet zomaar naast ons neer mogen leggen.

Bij het aanluisteren van deze plaat wanen we ons weer in die tijd van toen. Pure onversneden doom metal met die lekker snijdende gitaren en stemgeluid dat je rillingen bezorgt. Het zijn de ingrediรซnten van een genre, of zoals het in het begin was. Het meest opvallende is de muzikale omlijsting. Dreigend mooie riffs die heel diep door je heen snijden. Solo's zoals in die goede oude tijd, lang uitgesponnen en verzengende schoonheid. Het zal je niet verbazen dat we ons plots weer zestien jaar jong voelden en heel wijdbeens lekker stond mee luchtgitaar te spelen. De hoog dagen van Black Sabbath daar kan je Mythical Magical mee vergelijken.

Terugkeren in de tijd is natuurlijk altijd leuk. Echter rekening houdend dat er aan de originele sound ook gewerkt is. En dat is zeker het geval, de productie heeft een poetsbeurt gekregen waardoor het klinkt als een vers en nieuw plaatje van Pagan Altar. De best lange nummers, gemiddelde duurtijd 5min30, gaan ook geen moment vervelen. Meeslepende, lange uithalen van gitaren is de rode draad doorheen de songs, is dat iets voor u? Dan gaat Mythical and Magical een album zijn dat je zonder problemen en met vele plezier zal beluisteren. De aanpak om CD's te heruitbrengen, met respect voor het origineel, werkt. Maar vooral er ook niet lukraak een kopie van te maken zorgt ervoor dat ook wij volledig overtuigd waren.

Tot besluit kunnen we zeggen dat elk van de nummers een energie uitstraalt die we ook voelden toen we als jongere de eerste keer naar doom metal luisterend, daarom is deze heruitgave een aanrader voor zowel de fans van het eerste uur als de jonge doom metal fans die eens van de basis willen proeven, en hoezeer we er ook van houden, dit moet niet altijd Black Sabbath zijn. Er waren in die tijd best nog interessante bands in het genre, een daarvan was en is nog steeds Pagan Altar.

TrackList:

Intro
Samhein