Alpha Tiger - Beneath The Surface

Erik Vandamme    26 maart 2013

Alpha Tiger is een Duitse Heavy Metal band, ze brachten in 2011 hun debuut Man or Machine uit en profileren zich vooral als puur old school metal die verwijst naar de jaren '80. Het tweede album Beneath the Surface ademde ook diezelfde sfeer uit. Met een heel integrerende intro krijgen we al de indruk dat het vooral instrumentaal een pareltje van een album zal worden.

Niet dat er iets mis is met de heel hoog gaande stem van Stephan Dietrich die ons met zijn verzengende stem doet denken aan de hardrockers van vroeger. Maar het zijn vooral de snijdende gitaar riffs en solo's die ons het meest kunnen bekoren. Luister maar naar From Outer Space. Heel snelle en diepe uithalen die ons prompt naar de tijd van toen brengen maar ook niet gedateerd overkomen. We krijgen een mooie variatie van speedmetal songs en heel beklijvend mooie ballads, zoals Waiting for a Sign, die ons een beetje doen denken aan Scorpions. Een hoogtepunt op deze plaat die ons een waar kippenvelmoment bezorgt.

Eigenlijk ligt alles een beetje op diezelfde lijn, eerst op je gevoel werken, diepe uithalen met gitaren en vocalen die je ziel raken. Simpelweg de ingrediënten van een vroegere generatie in een fris kleedje steken, het is niet dat het nog niet is voorgedaan. Maar Alpha Light slaagt er wel in toch ergens vernieuwend over te komen. Lukraak de geschiedenis herhalen is er niet bij. Dat songs allemaal diezelfde weg opgaan is wel een beetje een spijtige zaak, na een paar nummers weten we al waar we aan toe zijn. Maar toch is Beneath The Surface de moeite waard om een kans te geven. Net om de technisch bijna perfecte aankleding en een sfeer te creëren die ons lekker doet headbangen en verlangen naar die tijd van toen.

We kunnen deze Beneath The Surface dan ook aanraden aan de fans fan pure old school heavy metal uit die wilde jaren tachtig of zelfs vroeger, of zij die houden van lange en snelle solo's. Want, zoals we al aangaven, zijn het dus vooral die diep en snelle riffs die ons telkens opnieuw dat minpuntje doen vergeten. Alpha Light bewijzen dat ze klaar zijn voor het grote werk en kunnen zonder moeite mee in het wereldje van metal revival bands die we over ons heen krijgen.

Intro
The Alliance
From Outer Space