Izah / Fire Walk With Us - Split EP

Tom V    25 maart 2013

Er zijn zeer weinig groepen die zich vertrouwd stellen met het maken van een split-EP. Izah en Fire Walk With Us zijn één van die weinige. Izah brengt ons een mengelmoes van sludge, noise, hardcore en een vleugje post-rock die ze vermengen naar een melodieuze gitaar/drummix. Diverse magazines floreren met deze groep naar de betere underground scene. De groep neemt echter maar 1 track in op het album maar wel ene van 11:01 minuten lang. Het was dus van het hoogste belang dat de band het beste van zichzelf naar boven haalde tijdens deze momenten.

Zoals eerder gezegd duurt de track Antagonized maar liefst de volle 11 minuten en als we ernaar luisteren ontdekken we alles wat Izah is. Een zeer slome opener neemt ons mee naar de grunge gedachten van de band. Volgend naar het iets ruigere onderdeel van deze track (noise & hardcore) wanen we ons even in een donkere kroeg. Duidelijk merkbaar zijn de post-rock invloeden die dat speciale tintje geven aan de track. Let op, niet alles is hier rozegeur en maneschijn want even waan je je opnieuw op een kalm onderdeel met een lekkere drum op de achtergrond tot de groep plots beslist om er opnieuw in te beuken en ons hoofd te overgieten met keiharde sludge en doommetal! Hell Yeah zeggen we daartegen.

Daarnaast hebben we Fire Walk With Us staan. De heren, afkomstig uit Amsterdam, spelen instrumentale sludge, hardcore, post-rock enzovoort. Kortom een potje nat met opnieuw een post-rock vleugje aan. Er staan 2 tracks van deze heren op de split-EP, namelijk Ascent en Bygones. Goed voor een totaal van ongeveer 13 minuten. We kunnen zeggen dat deze groep lichtjes ingespeeld heeft op Antagonized. Ze proberen de ‘rode draad’ door te trekken naar hun tracks en dat is hun goed gelukt. Het donkere gevoel, de sludge feelings en het post-rock onderdeel blijven ook hier weer sterk aanwezig.

Met Bygones probeert de groep ons iets hoger te trekken in deze wereld. Meer het doom gevoel naar boven halen en dat lukt hun redelijk aardig. Lekkere riffs die onze zintuigen lichtjes doen twinkelen zorgen ervoor dat het niet gaat vervelen.

Conclusie: hoewel split-EP’s moeilijk te bespreken zijn en niet altijd een meerwaarde kunnen bieden aan de cd-lade lukt het bij deze heren wel interessant te blijven. Beide bands halen hun kwaliteiten boven en dat is wat het zo tof maakt.

Izah - Antagonized

Fire walk with us - Ascent

Fire Walk with Us - Bygones