Youngblood - Youngblood EP

Tom V    27 maart 2013

Youngblood is een rockband afkomstig uit het Limburgse gedeelte van België. Ze ontstonden eind 2010 en brengen sindsdien hun eigen onversneden punkrock nummers naar het publiek. Ze willen zowel vers als vintage klinken, God knows what they mean with this. Ze kwamen op tijdens Humo's Rock Rally en wonnen de jury- en publieksprijs tijdens Hagelandse Rocktrofee 2012. Wij kregen de EP op onze schoot geworpen, eenvoudig en sierlijk zoals ze zichzelf voorstellen. Een, uit hout gesneden YB staat groot te blinken op de cover en op de achterkant mogen we ontdekken dat er 4 tracks beschikbaar zijn. Goed voor maar liefst een 12-tal minuten aan rock met een melodieus vleugje aan. Altoch als we hun mogen geloven.

Genoeg nu over wie ze zijn en wat ze deden. De EP werd maar 250 keer geproduceerd maar is onbeperkt digitaal beschikbaar via hun website. Het album opent met een gitaaruitdaging tot we na enkele minuten de drum er horen bijkomen. Niet veel later horen we de stem van de zanger die ons wel heel belangrijke vraag stelt. Een sterke afgeschraapte vocal neemt het hoofdtouw tijdens de volledige track en vervoert ons meteen naar die rauwe emotie rock die ze willen bereiken met hun EP. Ruined By Neglect laat ons meteen voelen waar ik de komende twaalf tot veertien minuten mag van genieten.
Science My Son staat op de tweede plaats. Heerlijk gewoon voor als we op een zwoele zomerdag willen genieten van ons biertje op het grasperk. Hoeven er hier meer woorden bij? Track 3, Beautiful Failures, zorgt er dan weer voor dat we ergens naar willen hunkeren. Een kalm opbouwend toontje verslaat al het vorige geweld en meteen kunnen we kreunen als de climax bereikt is.
Silent Escapes en meteen ook de laatste op deze EP geeft ons eigenlijk een ideale combinatie van de vorige 3 nummers. Rock met een melodieus kantje aan zeiden we in het begin en dit wordt hier op het einde ook bevestigd. Geweldig gewoon!
Conclusie: Jammer dat Youngblood eerst een EP uitbracht. Ze mochten hun volledige gespijsde kas onmiddellijk spenderen aan een full album. Youngblood is een band om verder en verder te geraken. Lekkere punkrock combinaties in elkaar flansen met hier en daar een oldschool kantje aan. Tijd dat ze deze zomer ons heerlijk gaan verwennen op één of ander festival!