The Klinik - Eat Your Heart Out

Erik Vandamme    10 april 2013

Dirk Ivens is in de kringen van EBM en andere donkere electro geen onbekende. Dive / Sonar / Absolute Body Control het zijn maar drie van de vele projecten waar Dirk zijn medewerking aan verleend. Geen wonder dat hij een meer dan gewaardeerde artiest in het genre, en helemaal terecht uiteraard. Met The Klinik bracht hij ook een nieuw album uit Eat Your Heart Out. Op vrijdag 12 april komen ze op REWIND Easter Fest in Gent een exclusief Eat Your Heart Out concert brengen. Aangezien wij van Snoozecontrol.be daar ook aanwezig zullen zijn, gaven we het album een paar luisterbeurten.

Het laatste album, in de originele bezetting althans want Mark Verhaegen bracht onder de naam Klinik albums uit in de jaren 90,  is al circa. 22 jaar geleden, je zou denken dat er op de sound wat sleet gekomen is maar niets is minder waar. Vanaf de eerste noten hoor je al welke richting het uitgaat. Dreigende en donkere electro geluiden komen op ons af, steeds met die tot de verbeelding sprekende stem van Dirk Ivens die je bij de strot grijpt. Eat Your Heart Out is zo een typisch EBM plaatje geworden, eentje van de hoogste graad. Veel bands of artiesten in het genre proberen wel, maar enkelen kunnen perfect het gevoel weergeven dat we zoeken bij het beluisteren van albums of muziek verbonden aan deze muziekstijl. The Klinik slaagde daar in het verleden reeds in, en ze hebben het zeker nog niet verleerd, integendeel.
Het extra leuke is de tempowisselingen die zorgen voor een variatie in de set. Het is dus niet zo dat alles op dezelfde lijn ligt. Soms gaat het heel hard, maar ook soms meeslepend mooi. Op momenten zoals bij We Are One bijvoorbeeld waar de vocalen klinken als echo's die dreigend op je afkomen en koude rillingen bezorgen. Scherp als een mes snijden ze hier door je heen. Geweldig moment.
Maar het is niet zo dat er een song echt uitspringt, het volledige plaatje staat bol met tot de duistere verbeelding sprekende songs, die iedere EBM , Industrial of fan van donkere Electro zeker zal kunnen bekoren. Dirk Ivens doet het weer!

1. Nothing You Can Do
2. In Your Room
3. Mindswitch