Amaze Me – Guilty As Sin

Jordy Sabels    29 mei 2013

Amaze Me is een Zweeds metalduo dat vooral bekend zal zijn bij metalfans uit de jaren 90. In deze periode bracht de band maar liefst drie CD's uit. Hun eerste CD met als titel Amaze Me werd met open armen ontvangen door de Metalscene, vooral door fans van Guns N' Roses en het melodische metalgenre.De twee platen die daarop volgende, Dream On en Wonderland, waren van hetzelfde niveau. Ze brachten een mengelmoes van softe Metallica nummers en leemzoetige teksten, het best te omschrijven als Knuffelmetal. Als je deze platen vandaag zou beluisteren dan merk je dat de Metalscene grondig veranderd is. Het ruige kantje is nergens te bespeuren en de gitaarsolo's zullen je niet omver blazen. Desalniettemin is het muziek die door een bepaald publiek gesmaakt zal worden.

Na de jaren 90 en drie succesvolle platen besloot de band echter om uit elkaar te gaan. Ze lagen gedurende een lange periode stil, maar hebben elkaar volledig teruggevonden anno 2013. Peter Broman en Conny Lind brachten geruime tijd door in de studio om hun volgende pareltje af te leveren, Guilty As Sin.

Guilty As Sin is een plaat waarbij de band hun geschiedenis niet verloochend. Het beste voorbeeld daarvan is het nummer I can't stop loving you. In dit nummer combineert de band melodische metal met romantische lyrics. Het nummer neemt je terug naar de jaren 90, de periode dat de band haar grootste successen kende. Hetzelfde doen ze in Dying to be loved waarin ze proberen duidelijk te maken hoe het voelt om naar ongrijpbare liefde te snakken. Het album is dus ideaal voor liefhebbers van Love/knuffelmetal en metalfans uit de jaren 90. Ik ben denkelijk zelf net iets te jong om het volledig te kunnen smaken, waardoor het voor mezelf soms vrij eentonig leek. Zelfs nummer met veelbelovende titels zoals On Fire bleken hetzelfde in te houden als de rest van de songs. Het was voor mij dus een plaat die me niet tot het einde kon vasthouden, aan u om te oordelen uiteraard.

Tracklist

Everybody
Lost in a dream