Dark Tranquillity - Construct

Erik Vandamme    10 juni 2013

Ik geef het eerlijk toe, Dark Tranquillity is altijd wel een van mijn persoonlijk favorieten geweest in het melodische Dead Metal genre. Ze brengen al sinds 1989 albums uit die ons telkens aangenaam verrassen, de ene wat meer dan de andere. In die tijd zijn ze ook steeds blijven evolueren en zichzelf opnieuw uitvinden, om het zo uit te drukken. Het was dan ook reikhalzend uitkijken naar hun nieuwste plaat Construct.

Het album begint op een dreigende toon met For Broken Words, een nummer dat ons direct een boots geeft. Vanaf dat moment is er geen ontkomen meer aan en worden we van de ene verrassende wending naar het andere snijdende hoogtepunt gedreven. Er zitten ook voldoende melodische tempowisselingen in Construct en zelfs een paar rustmomenten. Hoewel de instrumentale aankleding ons diep raakt op dit meesterswerk zijn het vooral de grunts en uiterst sterke vocalen van Mikale Stanne die het meest in het oog springen. Op deze plaat mag hij zich wederom volledig van zijn beste kant laten zien en horen.

Nu zijn we al wat gewoon van Dark Tranquillity maar hun laatste schijf liet me een beetje met gemengde gevoelens achter dus was het in eerste instantie bang afwachten geblazen. Met deze Construct slaan ze echter keihard terug door het brengen van een nagenoeg perfect geproduceerde plaat die een band laat horen die weer zijn draai heeft gevonden en met plezier staat te spelen. Het iets meer op de voorgrond brengen van de zang kwaliteiten van Mikale Stanne was zeker geen slecht idee. Het geeft zelfs een heel grote meerwaarde aan zowel band als album.

We geven het toe, over het algemeen hebben we vaak een paar luisterbeurten nodig eer we echt volledig overtuigd zijn. Dit is echter niet het geval bij Construct die me vanaf de eerste tot de laatste noot direct kon bekoren. Na vier keer beluisteren klinkt het nog altijd even overdonderd mooi. Het bewieroken zal voor sommige lezers misschien wat overdreven overkomen, ik geef daarom iedereen, en zeker de fans van melodic dead metal, de raad Construct een kans te geven en uzelf te overtuigen van mijn gelijk. Voor ons was het al duidelijk deze nieuwste plaat van Dark Tranquillity is nu al een van de betere metalplaten van 2013, zonder twijfel een meesterwerk leveren ze hier af. U moest al op weg zijn naar de platenboer.

1.     For Broken Words
  2.     The Science Of Noise
  3.     Uniformity