Crowdburn - Ignition

Erik Vandamme    30 augustus 2013

De uit Zweden afkomstige Crowdburn profileren zich als een mix van Thrash/death metal, rock en punk tot zelfs Ambient en akoestische muziek. Met Ignition leveren ze een technisch hoogstaand meesterwerk af. De geschiedenis leert ons dat Crowdburn reeds zijn sporen heeft verdiend in de muziekwereld. In 2011 kwam hun mini-cd Confronted op de markt. Intussen bereikten ze ook de finale in de Zweede Bandit Unsigned Concurrentie met het nummer Pictures. Het levert hen een zekere status in hun land, hoog tijd om de rest van de wereld ook te laten proeven van deze pracht band.

Hoewel er inderdaad een mix van verschillende genres aanwezig is, moeten we toegeven dat het Thrash Metal gedeelde nog het meest overheerst. Met beklijvende melodieΓ«n gedrenkt in een progressief laagje, slagen Crowdburn erin een vooral een technisch hoogstaand plaat uit te brengen die niet moet onderdoen voor menig klassieker in het globaal metal genre.

Daarnaast stellen we vast dat niet de zang, of de snijdende gitaar en zelfs niet de strakke drumlijnen de bovenhand nemen. Nee, het is het totaalplaatje dat ons vol bewondering doet luisteren en met verstomming slaat. De samensmelting van verschillende vocale en instrumentale aspecten doen ons inzien dat Crowdburn bestaat uit top artiesten die elk hun eigen steentje lijken bij te dragen tot het geheel. Net zoals elk orgaan belangrijk is voor het lichaam, is ook het elke kleine of grote inbreng die van Ignition een waar klassiek album maken. Zelden zo een sterk debuut gezien moeten we toegeven.

Ignition komt op de markt op 11 oktober via het Zweedse label Discouraged Records en lijkt sterk op weg een van betere platen van het jaar 2013 te worden. Een band en album om in het oog te houden.

1. Burning Crowd
2. Stars