Crimson Falls – Downpours of disaprroval

Jordy Sabels    4 september 2013

Crimson Falls is een Belgische Experimentele Metalcore band die veel van onze lezers bekend in de oren zal klinken. Hun twee vorige albums werden al eerder bejubeld door onze redactie en hun nieuwste album is minstens even sterk te noemen. Downpours of disaprroval is een plaat die vol staat met ijzersterke tracks die elke Metalcore fan zal kunnen bekoren.

Het begin van de plaat laat direct merken dat het hier niet om een pussyband gaat. De eerste twee songs, waaronder de titelsong, scheuren letterlijk je lijf open. De gitaarrifs snijden doorheen je vlees waardoor het lijkt alsof je hoofd in twee wordt gespleten door je koptelefoon. Daarnaast doorklieft ook de stem van zanger Wim Jacobs gedurende de hele plaat je trommelvliezen. Zo hoort het dan ook te zijn bij Metalcore, heerlijk striemende muziek die pijn opwekt die overgaat in eargasmes.

Een interessante song om even bij stil te staan is het nummer How Much Does Life Weigh, waarin samen wordt gewerkt met Brent Vanneste van Steak Number Eight. Na twee heerlijk harde nummers is het een track die even voor wat verademing zorgt door zijn iets luchtigere intro. Het is ook een song die af en toe wordt gestoord door een gek klinkende vrouwenstem die het geheel mooi in afzonderlijke stukken breekt. Iets meer luisterrijk dan de vorige twee nummers maar nog steeds heerlijk hard, wat we van de band gewend zijn.

Het volgende nummer waarin de band samenwerkt met een andere artiest is The Generation Chasm. In deze track komt het handelsmerk van Crimson Falls duidelijk op de voorgrond. Het nummer staat bol van de heerlijke breakdowns, techniciteit, furieuze riffs en heerlijke screams. Het is naar mijn bescheiden mening misschien zelfs het beste nummer op de plaat. Of dit iets te maken heeft met het gesmede verbond met Daniel De Jonghe van de band Textures is echter te betwijfelen, aangezien het hele album een staaltje van sublimiteit kan worden genoemd.

Tot slot is er nog één nummer het vernoemen waard, namelijk Le Coup de Grace. De intro bevat enkele Franse zinsneden die lijken afkomstig te zijn uit een nieuwsprogramma. Het is een mooie song omdat het wederom enkele malen gebroken wordt door een radioruis die je oren even laat rusten. Na het beluisteren van het gehele album kan dit wel even deugd doen, aangezien de band je constant bestookt met furieuze muziek die een hels tempo aanhoudt. Het is echter geen storende factor dat het album constant je hoofd laat ontploffen, integendeel. Het is echt een heerlijke plaat die iedere Metalcore en gewone metalfan zal verbluffen.

Crimson Falls een Belgische Metalband waar we trots op mogen zijn, dat bewijzen ze nogmaals met dit album. Wilt u ze even live bewonderen voor u dit album aanschaft dan heb ik goed nieuws voor u. Dit weekend treden ze namelijk op in JC Vizit in Antwerpen, allen daarheen zou ik zo zeggen!

Tracklist

1. Resurrection
2. Downpours Of Disapproval