Relinquished - Onward Anguishes

Erik Vandamme    11 oktober 2013

Het verhaal van Relinquished begint in 2004 als project van Sebastian Bramböck (Bass) en Anton Keuschnick (Guitar). Na verschillende wisselingen in de line up werd uiteindelijk een EP op het publiek los gelaten, namelijk Rehearsal Doom. Dit resulteerde uiteindelijk in een eerste concept album op het label Noisehead Records, Susanna Lies In Ashes. Relinquished profileren zich als zijnde eerder doom metal band, maar blijken toch ook andere paden te bewandelen in het metal gebeuren. Dit album Onward Anguishes kwam reeds uit in 2012 maar verdiend daarom nog steeds onze aandacht. We geven het toe, deze plaat had een paar luisterbeurten nodig eer we het geheel echt konden smaken.

Daarom kunnen we als eerste advies aan de luisteraars al meegeven, gooi het plaatje na een eerste luister sessie niet direct in de vuilbak. De nummers liggen een voor een zwaar op de maag, en net als een grote boterham met gehakt bij je ontbijt, heeft dat ook wat tijd nodig om te verteren. De grote drijfkracht is de geweldig strakke drumpartijen, een meerwaarde aan het instrumentaal geheel. De diepe grafstem van zanger Sebastian Bramböck zorgen dan weer voor het doom metal gevoel. Maar om nu te zeggen dat Relinquished puur doom metal is? Nee dat is hen tekort doen. Uiteraard zitten er songs in die refereren naar dit muziekgenre, het meeslepende mooie To Whome I Could Relate bijvoorbeeld dat traag op gang komt en je stevig bij de keel grijpt. Het is een van de hoogtepunten op deze plaat eigenlijk. Maar net zo min zitten er ook dead metal invloeden in deze Onward Anguishes verwerkt.
Een eerste luisterbeurt gaf ons niet de indruk iets indrukwekkend mee te maken, eerder het Been there, Done that gevoel. Maar Onward Aguishes is duidelijk een groeiplaat geworden, zoals we eerder al aangaven. De mooiste nummers zijn deze die inderdaad naar Doom Metal toestanden opgaan, wanneer de stem van Sebastian hoog en haast klagend klinkt komt de muziek nog het best tot zijn recht.
We hadden het, wat de instrumentale inbreng betreft, reeds over de drumpartijen. Begrijp ons niet verkeerd, uiteindelijk is het totaalplaatje het belangrijkste. Maar die drums bekoren ons het meest. Ze geven een extra meerwaarde aan het geheel doordat ze werkelijk door merg en been heen gaan. Net iets meer dan we dit gewoon zijn, soms zelfs boven de anders ook wel heel lekker klinkende gitaar riffs uit. Luister maar eens naar die drumpartijen op het nummer Surrender and Distance, om maar een voorbeeld te geven . Trouwens zijn er op dit album, en dat wordt in dit nummer ook bewezen, voldoende tempowisselingen zowel in de vocale als instrumentale inbreng.

Besluit : Met Onward Anguishes levert Relinquished een heel sterke plaat af die de fans van zowel het dead metal als doom metal genre zou moeten aanspreken, op deze ene voorwaarde dat je de plaat meerdere kansen geeft om echt te laten doordringen.

01. Authority 04:36
02. Loss Delusion 06:53
03. To Whome I Could Relate 07:28