Tides From Nebula - Eternal Movement

Kim Andriessen    11 oktober 2013

Eternal Movement is de derde langspeelplaat van de Poolse band Tides From Nebula. De mannen uit Warschau serveren instrumentale progressieve rock met een sausje metal-invloeden. Vooral debuutalbum Aura (2009) kreeg door de prominent scheurende gitaren een sterke smaak van post-metal, in de lijn van Russian Circles en God Is An Astronaut. De bejubelde vorige release, Earthshine uit 2011, liet daarentegen een veel melancholischer post-rockgeluid horen, dat bij vlagen zelfs aan Sigur Rós deed denken. Nu, in oktober 2013, is daar de opvolger, Eternal Movement, waarop beide benaderingen worden geïntegreerd in acht prachtige nieuwe nummers.

Met Eternal Movement leveren Adam Waleszyński, Maciej Karbowski, Przemek Węgłowski en Tomasz Stołowski een sterke post-rock plaat af, die over de hele lengte, van 48 minuten, blijft fascineren. Dit is een bijzonder knappe prestatie van Tides From Nebula, aangezien de muziek van de Polen nergens over de grens gaat, sterker nog, niet eens in de buurt komt van de marges van het genre. Eternal Movement is dan ook absoluut geen vernieuwende plaat, maar Tides From Nebula laat op hun derde album horen dat post-rock van het zuiverste water alles behalve saai hoeft te zijn. De melodieën zijn prachtig, de cumulerende gitaarlagen gebalanceerd en de soundscapes vooral sfeervol, soms zelfs vrolijk.

Tides From Nebula maakt op Eternal Movement gebruik van alle ingrediënten die het kookboek voor post-rockalbums voorschrijft. Een knallende opener (Laughter of Gods), hemelbestormende melodieën (Emptiness of Yours and Mine en Now Run) en een uitgetrokken afsluiter (Up From Eden). Een absolute meerwaarde krijgt Eternal Movement door de loepzuivere, ijzersterke productie. Het mooist komt dit tot uiting in prijsnummer Let It Out, Let It Flow, Let It Fly, dat samen met Siberia (Earthshine, 2011) tot de absolute top van het Tides From Nebula-repertoire behoort, en zich volgens ondergetekende onder de mooiste nummers van dit kalenderjaar mag scharen.

Eternal Movement is een gebalanceerd en sfeervol album, dat nergens gebukt gaat onder zwaarmoedigheid. In tegendeel, de Poolse band heeft een werkje afgeleverd dat de luisteraar juist vrolijk stemt. Schoonheid en blijheid gaan hand in hand op deze prachtplaat. Het nieuwe album van Tides From Nebula staat als een huis en kan zomaar hoge ogen gaan gooien in de eindejaarslijstjes. Eternal Movement is een niet revolutionaire, maar wel ontzettend mooie CD. Een must voor de liefhebbers!

1. Laughter of Gods
2. Only With Presence
3. Satori