Circles - Infinitas

Erik Vandamme    11 oktober 2013

Het muziekgenre omschrijven van de Australische band Circles is niet gemakkelijk. Een mix van hardcore met progressief metal toestand lijkt ons dicht in de buurt te komen. In 2011 verblijden ze ons reeds met een schitterende EP The Compass. Nu komt op het platenlabel Basick Records een full-lenght album uit, Infinitas. Voor een debuutalbum klinkt het alvast indrukwekkend, dat was al te merken vanaf de eerste luisterbeurt. Technisch hoogstaande gitaar riffs worden zonder moeite gecombineerd met een energieke vocale aankleding. Het resultaat is een hardcore plaat die er feitelijk geen is. Net door het mixen van verschillende genres krijgen we een uiterst interessante CD te verwerken, we zouden haast zeggen unieke belevenis. Het album is doorspekt met sterke uithalen, zowel instrumentaal als vocaal. Vanaf de eerste noten worden we stevig bij de strot gegrepen, en beginnen plots hevig te headbangen.

Mooi extra detail is de toegankelijkheid van deze plaat. Hoewel er experimentele onderdelen tussen zitten, ligt het heel gemakkelijk in het gehoor. Infinitas heeft ook een zeker meezing gehalte, of liever meebrul. Want je wilt prompt de longen uit je lichaam schreeuwen met gebalde vuist in de lucht. Hoewel de instrumentale aanpak zeker van onschatbare waarde mag genoemd worden,is het toch de stem van zanger Perry Kakridas, die de vele aspecten van zijn stemgebruik uitvoerig tentoon spreidt, dat ons het meest kan bekoren. Hoge tonen, snedige uithalen, bonkige uppercuts uitdelen, hij kan het allemaal.

De experimentele kant van Infinitas, is dan weer toe te schrijven aan de heel melodieuze instrumentale aankleding. Een pluim op de hoed voor drum en gitaristen, de tempowisselingen binnen de songs zorgt ervoor dat we de aandacht voorturend blijven aanhouden. Sommige nummers gaan zelfs de eerder intieme kant op. Luister maar naar het rond een twinkelende gitaar en meeslepende drumpartij gebouwde The Signal, gevolgd door de stem van Perry die zich hier van zijn meest gevoelige kant laat horen.

Besluit: Hoewel de aankleding nogal dezelfde kant lijkt uit gaat op dit debuutalbum van Circles komt dit door de verschillende tempowisselingen en experimentele uitspattingen niet storend over. Infinitas is een plaat die hardcore en metalfans kan verenigen, met dank aan de spetterende en technisch hoogstaande instrumentale stukken, maar vooral door de schitterende tot de verbeelding sprekende vocalen. We zien een mooie toekomst weggelegd voor Circles.

01. Erased
02. On My Way
03. As It Is Above