TrafficjaM - Lonely Happy

Tom V    16 november 2013

3 eenzame jaren moesten we wachten op een nieuw album van TrafficjaM. In 2010 deden ze de release van Headstrong maar sinds doen moesten we het hebben van live optredens of een vlucht op Youtube. Echter is deze alternatieve hardness terug met Lonely Happy. Een album dat er niet alleen muzikaal op vooruit gegaan is maar ook het cd-hoesje mag er best wezen. Want tegenwoordig pissen vele bands net naast de pot op dat vlak.

De band brengt ons een mix van pop, rock, metal en elektronica. De naam van de eerste track is alvast niet mis gekozen, namelijk ‘popsong’. Het lied opent retestrak waardoor we onmiddellijk weten welk vlees we in de kuip hebben. Het vocale gedeelte leunt iets dichter aan bij het rock/metal gedeelte wat zorgt voor een ietwat zwaardere combinatie. In positieve vorm. Tempowisselingen, plotse invloeden van een ander genre en de soms uitgezakte vocaliteit zorgen voor een ideale opener.

Track 2, Webways, tijd voor een het stevigere werk moeten ze gedacht hebben. Mijn stereo draai ik indirect 2 trappen hoger. De beats worden toegevoegd na enkele seconden en ik weet nu al: we zijn vertrokken voor een snellere track. Ééntje met pit, ééntje met inhoud. Het begin van deze track zou trouwens heel goed passen bij Combichrist. Langzamerhand komt ook hier het vocale weer aangesprongen en zorgt ervoor dat stilzitten tijdens het typen van deze review haast onmogelijk is. Kick-ass dudes. Nog maar 7 tracks te gaan, helaas.

Say no more staat ons niet in de weg door te luisteren. Integendeel. Wij hebben hier zelf geen commentaar op. Vloeiend, vlot en lekkere alternatieve hardness. Respect heren! We flitsen even door naar track 7, Shadow. Bij het aanhoren van de tracktitel voel ik enige verdrevenheid aan, donkerheid, angstigheid. Het lied start zeer dreigend en lost direct onze verwachtingen in. Werkend naar een apotheose vervalt dit lied niet in de darkness.

Voor fans van clean vocals verwijs ik toch kort even naar “2 Many”. De track is niet opgedragen aan de allombekende 2 many DJ’s maar wel aan het feit dat er te weinig mensen zijn. Te weinig mensen die luisteren naar TrafficJam of te weinig mensen die nog liefde hebben voor de muziek? Heerlijk relaxte track die ons perfect voorbereid op Wish you were.

Conclusie: TrafficjaM heeft met dit album bewezen dat ze er na 3 jaar nog steeds staan en dat de evolutie nog niet voorbij is. Deze band heeft alles in zich om een volledige setlist op het podium te vullen met een potje vurige alternatieve hardness zoals ze zichzelf omschrijven. Op het album zelf heb ik niks aan te merken. Alles zit strak in elkaar, vlotte overgangen en er wordt gedaan wat van hun verwacht word. Chapeau!