Leaves’ Eyes - Symphonies of the Night

Erik Vandamme    17 november 2013

In de vijver van het zogenaamde Female Fronted Metal genre zwemmen veel verschillende soorten kleurrijke vissen. De ene wat interessanter dan de andere. Daartussen vind je ook vaak uitschieters die net iets meer boven de rest uitsteken, om maar een paar voorbeelden te geven Lacuna Coil, Nightwish, Epica of After Forever. Ook de band rond Liv Kristine en Alexander Krull Leaves' Eyes mag je tot deze categorie rekenen. Ze brengen hun vijfde album uit Symphonies of the Night op het label Napalm Records.

Kent u dat gevoel, na een lange reis terug komen in uw vertrouwde omgeving en in je eigen bed kunnen slapen? Nu, dat is hoe we ons voelden na het beluisteren van Symphonies of the Night. Wie het concept van Leaves' Eyes wat kent zal niet moeten vrezen om in een experimentele verrassing te vallen. Wat niet wil zeggen dat er oog is voor verandering in sound, maar ook op dit album worden begane wegen verder bewandeld. De vaak dromerige melodieën gecombineerd met de stem van Liv Kristine brengen je naar een wereld die je terugvindt in sprookjes en sage. Dat ze binnen het genre toch uniek naar voor treden is al vele jaren de grote sterkte van Leaves 'Eyes want in deze muziekstijl is dat niet vanzelfsprekend om eerlijk te zijn.
Ook op dit album krijgen we dus die typische uitstraling die we van hen gewoon zijn, toch menen we wat meer folk elementen terug te vinden in de sound. Als er dan toch een verandering merkbaar is, is het deze wel. Daarvoor zorgen de inbreng van fluit, viool en zelfs een koor. Het versterkt die sprookjessfeer nog meer dan voorheen. Dit zorgt ervoor dat naast de globale fans van zowel het muziekgenre als de band, ook het folkmetal gericht publiek in dit album Symphonies of the Night hun gading zouden moeten vinden.
Een mooi voorbeeld is Hymn To The Lone Sands waar al die aspecten worden samengebundeld in een song. De sprookjesachtige sfeer met een soms dreigende ondertoon, doen je denken aan die boeken over heksen en tovenaars die ons moeder ons pleegde voor te lezen voor het slapen gaan. Maar altijd was er een happy end zodat je geen nachtmerrie zou krijgen.
Conclusie : Leaves' Eyes levert met Symphonies of the Night een album af dat in verlengde ligt van de voorgangers. Maar hier hebben ze ook oog voor het inslaan van andere wegen, of proberen toch een poging daartoe te wagen. Een geslaagde zijstap die we zeer kunnen appreciëren en stelling bewijst dat Leaves' Eyes mag gerekend worden tot dat rijtje Metal Female Voice bands die wat boven de rest uitsteken.

Tracklist ;
1. Hell To The Heavens
2. Fading Earth