Herrschaft - Les 12 Vertiges

Sammy Van den Broeke    18 november 2013

Het Franse Electro Metal drietal Herrschaft, bracht na 5 jaar stilte al begin oktober haar 2de full-album, ‘Les 12 Vertiges’ uit, dit wederom bij het Italiaanse Aural Music/Code666. Dit na Architects of The Humanicide (2006) en hun LP Tesla uit 2008. Na in hun eerste album naar eigen zeggen; meer de toekomst en de tegenstelling tussen de donkere en minder vrolijke kanten van ‘mankinds future’ te hebben belicht. En op hun LP het thema van de mensheid, gedoemd om ten onder te gaan aan haar eigen egoïsme als thema te hebben gehad. Gaan ze met hun nieuwe album de meer introspectieve toer op. Steeds dieper graven ze naar eigen gedachten en gevoelens, op een rauwe en complex loze manier.  Nog niet bekend met hun oudere werk (shame on me), was ik aangenaam verrast door deze plaat. Een review mocht dus niet ontbreken.

De titel spreekt al meteen tot de verbeelding. Les 12  Vertiges, ‘Vertige’, Frans voor duizeling (duizeligheid, hoogtevrees) en verdwazing (verwarring, roes), na het even opgezocht te hebben. Dit geeft al meteen een idee van wat de luisteraar mag verwachten: een stevig potje new wave/electro  – beats aangevuld met schreeuwend gitaarwerk, kortom, een adrenaline rush van jewelste. P.s. Met gastoptredens van nobele onbekenden Jessy Christ, Frank Knox en C.N.X.

Stilte voor de storm, enkele donkere beats.. en dan plots, wordt je gekatapulteerd op een renbaan van emoties die pas op het einde van het album weer tot stilstand komt. Zo start het eerste nummer, Gates To Dreams. Als een opener kan dit tellen. Kimi Ya Go sleurt je verder de draaikolk van je bewustzijn in, gevolgd door het hyperkinetische Disorder Mind Mechanics. Seducing Dementia en het catchy Rat In A Cage (met vogals van Frank Knox) vervolgen de lijst. Endlessly Revolving neemt je mee naar verafgelegen, verborgen hoekjes van je brein waarvan je niet eens wist dat ze bestonden.

Naar het einde wordt de druk alleen maar opgevoerd, ‘Bloodpulse’ zorgt resoluut voor een verhoging van je bloeddruk in je aderen. Maar het is nog niet gedaan, ‘Virtual Medication’, met zijn electro-beats en strakke zanglijnen en Allmighty (waarop C.N.X te horen is) zetten de rit verder. Naar het einde toe zorgt Thirty-Six’ en Mephedron Trip voor een stevige afsluiter van de plaat.

We moeten toegeven dat ook de vrouwelijke vocals van Jessy Christ voor een geslaagde bijdrage aan de plaat zorgen. Op Kimi Ya Go, Seducing Dementia en Whispering Clouds is ze te horen. Goede keuze dus!

Ook al is ‘Les 12 Vertiges’ naar eigen zeggen een meer introspectieve plaat, toch roept de plaat met zijn soms new wave achtige klanken bij momenten ook een soort van futuristische, mysterieuze sfeer op, wat eigen aan Herrschaft blijkt te zijn. Voor ons is ‘Les 12 Vertiges’ een logische stap na Architects of The Humanicde en Tesla.

Het mag gezegd worden ‘Les 12 Vertiges’ zorgt voor een roes die we maar zelden ervaren. Een pluim dus voor Zoé H. , die op z’n eentje voor gitaar, bas, electronica en de sound mix zorgt en daarbovenop nog eens zelf de plaat produceted. Samen met MaX (electronica en drum) en BZD (vocals) zorgde hij voor een geslaagde plaat, die de vijf jaar die de fans op deze zeldzame plaat moesten wachten zeker goedmaakt.