Miesha and the Spanks – Girls, Like Wolves

Kim Andriessen    27 november 2013

Girls, Like Wolves is een stevige garagerockplaat. Zonder enige concessie lekker rammen op gitaar en drumstel, dat is wat Miesha and the Spanks doet op haar nieuwe plaat. Overigens geldt dat ook voor de eerdere releases van het Canadese duo. Het klinkt allemaal heel recht toe en recht aan, maar dit is ook precies wat de nummers op Girls, Like Wolves ons voorschotelen: ongegeneerde garagerock met een vleugje punk.

Het moet toegegeven, meestal gaan we op deze plek op zoek naar de diepgang en emoties die ver onder de oppervlakte van de klanken verborgen liggen. We trachten de gevoelens die albums en concerten losmaken zo goed mogelijk in woord en beeld te vatten. Bij wijze van uitzondering staken we deze zoektocht nu in een vroeg stadium. In het geval van Miesha and the Spanks is dit namelijk vrij zinloos. Girls, Like Wolves is niet zozeer voor de gevoelsmens onder ons.

Dit overigens zonder afbreuk te willen doen aan de kwaliteit van de muziek. De derde langspeelplaat van het duo uit Calgary schotelt precies dat voor wat je verwacht en hoopt van garagepunk/rock. Een ongekende hoeveelheid energie, lekker smerige riffs, een sexy schreeuwende zangeres, prima dansbare rock 'n roll en vrij korte nummers – ca. 2 á 3 minuten. Er zijn maar twee uitzonderingen, die dan ook gelijk opvallen. Het psychedelische Song 10, dat klinkt alsof de drank al ver naar het hoofd is gestegen en de bijna zes minuten durende titeltrack, dat weliswaar typische garagerock is, maar toch met meer bedachtzaamheid gemaakt lijkt te zijn.

De overige acht nummers zijn nagenoeg identiek aan elkaar, waarbij de intense stem van zangeres Mischa Louie opvallend genoeg veel lijkt op die van haar landgenote Alice Glass, frontvrouw van Crystal Castels. De vraag of Girls, Like Wolves thuishoort op een webzine met gevoel kan misschien bediscussieerd worden. Maar voor de liefhebbers van punk en garagerock is Miesha and the Spanks een echte aanrader. Wat ze doen, doen ze gewoon goed en vol overgave. Of, om met de toepasselijke woorden van René van der Gijp spreken: Leuk plaatje, helemaal niets mis mee.

1. Please Don't Blow
2. Something
3. Wrecking Ball