Der Waldläufer - Wanderlust

Erik Vandamme    4 december 2013

We hebben altijd een grote waardering gehad voor artiesten of bands die vaak met weinig middelen tot hun beschikking toch iets op poten zetten en proberen dit aan naar een ruim publiek over te brengen. Dikwijls gaat het om mensen die kwaliteit platen afleveren waardoor ze wellicht niet sportpaleizen zullen uitverkopen, of headliner zijn op grote festivals, maar in de underground scene zullen ze zeker een cultstatus of meer bereiken. Neem bijvoorbeeld Der Waldläufer , het ambient/chillout/downbeat project van een Duitse grootmeester in dit genre, naar onze mening. Na het beluisteren van het album Wanderlust kwam een gevoel van opperste gelukzaligheid over ons heen.

Een andere grootmeester Brian Eno beweerde dat het genre Ambient een relaxerende uitwerking kan hebben en raadde aan zijn muziek te beluisteren tijdens het mediteren. De atmosferische tonen die op ons afkomen bij het beluisteren van Wanderlust bevestigen deze stelling. Nergens wordt de geluidsnorm overschreden, integendeel. Ook is het niet zo dat alles dezelfde voortkabbelende lijn opgaat, dan zou het heel snel beginnen te vervelen. Er zit daadwerkelijk genoeg tempowisseling in het plaatje om onze aandacht aan te houden, maar vooral ons tot volstrekte rust te brengen.
Weemoedige klanken die je een gevoel geven, als je de ogen even sluit, zich te bevinden in een roes van kalmte, zo zouden we het nog het best kunnen omschrijven. Zou het dat zijn dat Brian Eno bedoelde? In elk geval slaagt Der Waldläufer erin die mediterende uitwerking te bekomen waarover de grootmeester het had. Niet veel artiesten slagen echt in die opzet, Der Waldläufer heeft daar dus blijkbaar geen probleem mee. Extra pluspunt is dat hij dit allemaal verwezenlijkt op zijn eentje, dus zonder een band of groep rondom hem als ondersteuning. Een extra pluim op zijn hoed dachten we zo.
Nu we toch bezig zijn nog zo een extra pluspunt is dat de nummers niet te kort zijn, maar ook niet te lang. De circa vier minuten per song zijn eigenlijk zelfs ideaal te noemen. Van dat ene magie naar het andere intens punt worden we gedreven, zonder de langdradige weg op te gaan, waardoor de plaat in een ruk is beluisterd voor je het ook maar beseft.
Conclusie : Dat Wanderlust een welgekomen zalvende indruk nalaat hoeven we niet te vertellen, meer nog de perfecte remedie om na een lange werkdag even op adem te komen is deze plaat. Een gegeven dat we nog wel meemaken bij Ambient en aanverwante stijlen, maar de perfectie benaderen om je in volledige extase te brengen opnieuw en opnieuw? Nee, daar slaan er maar weinig in. Zonder verpinken durven we dus stellen dat Der Waldläufer met Wonderlust een meesterwerk heeft afgeleverd dat niet moe onderdoen voor enige klassieker in het Ambient gebeuren. Luister, voel en geniet vooral met volle teugen,is ons advies.
01. Nature - the Calling
02. Another Venus
03. En Route