Mr.Greedy -

Tom V    5 december 2013

Mr.Greedy, een ietswat speciale naam voor een rockband. Bij het aanschouwen van de cover linken we de naam meteen aan het beest dat op de cover van de nieuwste EP staat. Een titel vinden we niet meteen terug maar wat belangrijker is, is het inhoudelijke.

4 vrienden, 4 genres, 4 mogelijkheden maar samen brachten ze alles lekker samen tot één rockend geheel. Het album opent zeer strak met Fall Risk. Een duidelijke ruige vocale stem brengt ons tijdens deze donkere dagen meteen in hogere sferen. Daar waar de zon schijnt, daar zitten wij met Fall Risk in onze gedachten. Volgens de track moeten we het langzaam proberen en dit doen we wel met deze EP. Ik verklaar later waarom.

Space Invaders. Hevig drumgeweld ondermijnt zachtjes de gitaren. Even meen ik Lemmy van Motörhead waar te nemen in het vocale onderdeel. De bewierookte stem geeft deze speciale touché waar ik zo van hou aan de gehele plaat. Ik voel me even verwaand in een donkere kroeg ergens in Zwalm. Knipoogje!

Rock n Roll is de voorlaatste track op dit album. We gaan hiermee een compleet andere toer op. De vocalist gaat langzamerhand naar clear vocals. Het voelt wel heerlijk warm aan en mijn benen krijgen spontaan de voeling om te gaan bewegen want zoals de track zegt: wij willen wat bier en whisky! Het kopke gaat mee knikken op de ritmische muziek elementen die erin verwerkt zitten en even lijk ik terug verworpen in de jaren 80. My dream, my hero!

Ever get troubled? Vragen wij onszelf wel eens af … met deze laatste track sluit het driekoppige duo hun nieuwste EP af. Een eerder in vraag stellende song die probeert te grijpen naar het donkere van de ziel. Zij stellen vragen, zij willen antwoorden en wij moeten die geven vrezen we. Tijdens deze track voelen we de ware aard van de band ook naar boven komen. Het softere werk waar de gitaristen duidelijk hen sterkste kant kunnen tonen. Ééntje om meerdere malen te draaien. Tijd om deze zomer eens op een openluchtfestival te gaan staan. Mr Greedy!

Conclusie: zoals ik in het begin al zei moeten we het langzaam proberen met deze EP. De reden dat ik dit zeg is omdat 4 tracks echt veel te weinig is om het goede van deze band te kunnen beluisteren. De 4 aanwezige tracks zijn zodanig sterk opgebouwd dat ik als luisteraar meer wil, veel meer. De repeat knop aangezet op mijn radio en blijven herhalen. Wanneer kom ik het beu? Wanneer kom jij het beu? Probeer maar eens.