Belgian Asociality - ...

Erik Vandamme    15 december 2013

Op vrijdag 13 december stelden Belgian Asociality hun nieuw cd voor, onze bevindingen kon u reeds hier lezen. Na het concert beluisterden we de nieuwe plaat een aantal keren en stelden vast dat Belgian Asociality gewoon zichzelf is gebleven, zonder daar meer of minder aan toe te voegen. Meer moet dat naar onze mening ook niet zijn. Binnenin vinden we niet alleen de CD maar ook een boekje met lyrics, altijd leuk om de teksten te kunnen doorpluizen en vanbuiten te leren of keiard mee te brullen.

Vanaf de eerste song weten we al waar we ons aan kunnen verwachten. Nooit Ni Goe is een stevig nummer dat in het verlengde ligt van vorige albums en songs van Belgian Asociality die zich, zoals we aangaven, onthouden van experimentele zijstapjes. Songs met een grappige ondertoon maar toch ook met een addertje onder het gras, om ons met de neus op de realiteit te drukken. Zo is De Derde Wereld een aanklacht tegen de onverschilligheid in onze maatschappij tegenover problemen in de arme landen. Derde wereld die crepeert, niemand die zich interesseert, iedereen die kijkt gedwee naar dallas op dentv zegt eigenlijk al genoeg. Ook al worden de songs met een zekere fun gehalte gebracht, achter die lach schuilt ook een verhaal of een angst, lees de tekst van Big Brother : ze zagen mij de bank ingaan en weten wat ik deed, en van het restaurant kwam wat ik eet, ben ik dan misschien paranoiet, waarom krijg ik stuipen als 't mij ziet.

Het is uiteraard niet al kommer en kwel, zo zingt Mark over de aankoop van een nieuwe elektrische fiets in de song ik oep ellentrik of ÊÊn van zijn favoriete activiteiten Vollek aan den toog wordt ook uitvoerig besproken. Om maar te zeggen, Belgian Asociality stond, en staat nog steeds voor een lach en een traan en het durven stampen tegen heilige huisjes, zonder iemand pijn te doen. Elk van de songs op dit album zijn alvast kleppers die vooral live zullen zorgen voor een stomende avond vol leute en plezier. Ze moeten niet onderdoen voor klassiekers uit het verleden en dat is toch een sterk staaltje lijkt ons? Na 25 jaar klinken ze op deze nieuwe plaat nog steeds fris en monter en stralen spelplezier uit. Enkele favoriete songs hebben we niet echt, hoewel we vaststellen dat Vollek aan den Toog een meezinger van formaat zal worden, of eigenlijk al is getuige het concert annex cd voorstelling van vrijdag

Conclusie: Met dit titelloze album slaat Belgian Asociality geen nieuwe wegen in en brengen ons ook geen verrassende wendingen. Nee, ze blijven gewoon zichzelf, en ze doen dat goed. Na vijfentwintig jaar leveren ze hier een schitterende plaat af die niet moet onderdoen voor wat al in het verleden werd gepresenteerd, we kunnen alleen maar zeggen, meer moet da echt niet zijn! Al blijven we er terloops nog steeds van overtuigd, dat de songs van Belgian Asociality nog het best floreren op het podium waar die nog beter tot hun recht komen dan op een schijfje. En ook dit zal geen probleem zijn met deze nieuwe songs.  Een heel leuk plaatje is deze nieuwe cd geworden dus, die we niet alleen de fans kunnen aanraden, maar iedere punk/metal/hardcore fan, of wat ze ook mogen zijn, zou dit album moeten kunnen smaken. Ge moest al naar den platenboer zijn!
Nooit Ni Goe
Pitstop
Big Brother