Svarta Stugan - A mutation and a madness

Erik Vandamme    18 december 2013

Svarta Stugan is een Zweedse post-rock/noise band die bij ons al eerder in de kijker kwam te staan met hun eerste EP. "We verwachten ons aan stille intensiteit, maar prompt gaan we over tot snerpende aanslagen op onze oren. Als we vrezen teveel te overdonderd te gaan worden krijgen we plots een zalvend twinkelende synthesiser . Om ons prompt weer uit deze droom te halen met een krijsende vocalen of slaande drums." schreven we toen over die eerste EP. Ze brachten nu een nieuw werkje op de markt, A Mutation and a madness , volgens insiders geรฏnspireerd op H.P Lovecraft, wij veronderstellen de bekende horror schrijver. Wederom gaan we op weg naar een donkere trip doorheen onze ziel.

A mutation and a madness ligt eigenlijk wat in verlengde van het vorige album, maar is ook net iets anders. De wegen van experimenteren worden bewandeld, maar het is niet zo dat ze op dezelfde lijn blijven doorgaan als voorheen. Uiteraard wordt er naar verwezen in de songs, maar je hoort merkelijk andere aankledingen, vaak donkere gedachten kronkels in dit nieuwe werkje dat je doet vermoeden dat Svarta Stugan hun inspiratie nog verre van opgebruikt is, integendeel. We zijn er zeker van dat H.P. Lovecraft vanuit het hiernamaals met een glimlach neerkijkt op zulk een mooie ode aan zijn werk. Het zou haast de perfecte filmmuziek zijn moest er ooit een film van zijn boeken worden gemaakt.
Wie de boeken van deze onderschatte auteur heeft gelezen weet dat het een soort horror is die ook een tikje buitenaards kan genoemd worden. Dat is ook het geval bij deze EP. Elk van de songs klinken alsof ze niet van hier zijn gekomen, maar van ergens een verre planeet in een ander zonnestelsel. Svarta Stugan verlegd wederom grenzen waardoor je hun muziek niet in een hokje kan plaatsen, tenzij experimentele post-rock. Maar net door de vele kronkels die worden gemaakt, klopt dat zelfs niet. Bevreemdende geluiden, zalvend en daarna sterk uithalen het was ook al aanwezig op die eerste EP. Bij A Mutaion and a madness worden begane wegen verder bewandeld, maar worden zijstapjes niet geschuwd.
Conclusie : De liefhebbers van het eerste album en van experimentele post-rock/noise toestanden zouden in A Mutation and a madness toch hun gading moeten vinden. Zondermeer is het muziek die perfect zou passen bij enige horror of thriller, net door die dreigende sfeer die ze weten te creรซren. Dit door je ziel af te tasten en grenzen te verleggen. Inspirerende mooie klanken van grijs grauw, naar donker zwart, met een lichtpuntje in de horizon, eentje van hoop op een betere toekomst. Dat is waar Svarta Stugan voor staat. We zien uit naar meer!

Je vind Svarta Stugan :

1. Os Sobreviventes 04:00
2. Second Attempt 03:05