When Icarus Falls - Circles

Tom V    9 februari 2014

When Icarus Falls is een heavy post-metal band afkomstig uit Europa, Zwitserland. Na 2 succesvolle releases brachten ze op 4 februari 2014 een gloednieuwe EP uit getiteld Circles. Of deze doordraaft op hen eerdere Aegean, die door ons als positief onthaald werd is nog maar een vraagteken. Het concept van dit voorlaatste album was gebaseerd op het vijfstappenplan, namelijk ontkenning, woede, onderhandeling, depressie en aanvaarding. Bij het aanhoren van de eerste track van dit nieuwe album heb ik het gevoel dat dit vijfstappenplan blijft aanhouden.

Met Erechtheion wat ons in de mond doet klinken als erectie hebben we het gevoel dat de track naar een hoogtepunt toe werkt. Sloom openen de muzikanten het plaatje en houden dit kalme tempo aan gedurende enkele seconden tot het doek plots naar beneden valt en de posthxc naar boven komt drijven. Grijselijke schrome vocalen nemen de plaats in van deze anders zo rustige locatie.

The Great North staat als tweede track gepland op Circles. De koning schreeuwt het uit, we voelen hem terugtrekken uit zijn benarde positie en de scharige achtergrondmuziek laat ons meegenieten van dit afgrijselijke moment. Heren wat een vertolking, wat een track, wat een … knaller. Over naar Celestial Bodies, zachte gitaarstrelingen laten ons verweesd achter in het troebele water van onbekende meren. We voelen de zanger pragmatisch dichter komen en de kille wind verorbert onze nekharen. Zwoel en teder worden we meegenomen naar een nieuw verhaal. Een verhaal waar liefde plaats kent en verdriet wordt weggeveegd met de mantel der liefde.

Een heilzame werking daalt neer en de drums geven het ritme aan waarmee we verder wensen te leven. Zacht, teder en verliefd, zo blijft ik achter bij het beluisteren van deze allerlaatste track. Ook de clean vocals zijn een heuse meerwaarde voor dit lied.

Conclusie: When Icarus Falls bouwt niet helemaal voort op hen vorige album. Er werd meer aandacht besteed aan het post-hardcore gedeelte en er wordt ruimte gemaakt voor intens genot. Opnieuw een aanrader dus.