Horizon Ablaze – Dødsverk

Erik Vandamme    19 februari 2014

Horizon Ablaze zijn een death metal gerichte band uit Noorwegen. Ze brachten in 2011 hun debuut uit, Spawn. Deze plaat is een conceptalbum rond een fictief universum tijdens de tweede wereldoorlog en wordt in menig pers omschreven als technisch vrij hoogstaande death metal. Dødsverk werd uitgebracht op het label Aural-music. Ga je voor vrolijke deuntjes, raden we aan deze plaat opzij te leggen. Want vanaf het korte Nekrosis worden we meegezogen naar de diepste en donkerste krochten van onze ziel.

De grote sterkte van zowel de plaat, als Horizon Ablaze zelf, is dat ze meesters zijn in het bespelen van hun instrumenten. Alles lijkt haast perfect in elkaar te vloeien. Van de verzengende gitaar riffs, over de door merg en been gaande drumpartijen, tot de koude grunts. Alles wordt in het werk gesteld om ons mee te nemen naar een wel heel donkere trip. De platenhoes liet het al vermoeden, maar ook gaat, in verlengde van zijn voorganger, over onderwerpen die je niet bijster positief kan noemen.
Dat alle aspecten van de duisternis worden tentoon gespreid bewijst de aankleding van de songs. Het is dus niet zo dat het allemaal op diezelfde harde lijn ligt. Er zit redelijk wat rustige momenten tussen, of toch in die zin. Skjærsild bijvoorbeeld bevat niet alleen scherpe uithalen, maar ook een meeslepend stukje waar alle duivels worden ontsponnen traag en meedogenloos. Om dan in een oogwenk je de hersens in te slaan. Om maar te zeggen, tempowisselingen genoeg binnenin de songs dus.
Over die songs gesproken, deze zijn doorgaans vrij kort. De gemiddelde duurtijd is circa vier minuten of iets minder, op uitzondering van voornoemde en het lang uitgesponnen Svarte Flammers Aske. Op deze laatste blijkt nog eens hoe ze tewerk gaan. De demonen worden hier traag op je los gelaten, zuigen het bloed langzaam uit je lichaam om dan uiteindelijk de genadeslag toe te dienen.
Nee, Dødsverk gaat ons niet een vreugdedansje doen plaatsten, integendeel zelfs. De puur technisch hoogstaande plaat bevat alle elementen zo typisch aan Death Metal. Het extra mooie is dat niet de vocale capaciteiten erboven uitsteken, nog de instrumentale aankleding. Het totaalplaatje zorgt ervoor dat Dødsverk een top album geworden is dat iedere metalfan die houdt van depressieve, donkere gedachten zeker zal kunnen bekoren. Geniet van deze trip naar de Hel, en een veilige weg terug naar huis toegewenst.. als je het overleefd tenminste.

01. Nekrosis
02. Leviatan
03. Fordømt