Nervosa - Victim Of Yourself

Erik Vandamme    19 februari 2014

Toen we in de biografie lazen: Braziliaanse all-female trio brengen een combinatie tussen extreme thrash metal en old school death metal fronsten we toch even de wenkbrauwen. Nervosa gooit niet alleen hun stevige aanpak maar ook hun zuiders temperament in de weegschaal. Victim of Yourself is het debuut album van deze bevallige dames en werd uitgebracht op het label Napalm Records. De theorie dat female fronted metal in het verlengde ligt van gothic toestanden in het genre van Epica, After Forever of Within Temptation wordt bij dezeΒ  door NervosaΒ  stevig de kop ingedrukt.

De eerste song Intro geeft eigenlijk al de toon aan van het gehele album. Stevig en meedogeloos raast Nervosa als een sneltrein over ons heen, zo hoort het gewoon. Deze plaat is dan ook een typisch thrash metal album geworden, waardoor je misschien zou besluiten dat het niet meer bijster origineel kan genoemd worden. Echter grijpt de technisch hoogstaande aanpak, de origineel klinkende stem van zangeres/bassist Fernanda je zodanig aan dat je toch zal  moeten toegeven dat enig  sceptisme voor niets nodig is. Trouwens,  een female fronted thrash metal band kom je ook niet elke dag tegen dachten we zo. De verzengde gitaar riffs, een waar instrumentaal genot, doen de rest.
We onthouden ons van het geven van voorbeelden, maar denk aan een combinatie tussen Sepultura , om een landgenoot als voorbeeld te geven, met eender welke death metal invloed. En dan weet je ongeveer waar je je kunt aan verwachten bij het beluisteren van Victim Of Yourself.
Het tempo op deze plaat ligt vrij hoog, rustpunten zijn er weinig. Dat zorgt er misschien voor dat je het gevoel krijgt dat alles wat teveel op diezelfde lijn ligt. Echter dankzij de death metal invloeden in bijvoorbeeld Envious of Morbid Courage die een dreigende ondertoon meekrijgen die je koude rillingen bezorgt, blijft de aandacht toch aangehouden. Het zijn deze songs die dus  uiteindelijk toch zorgen voor enige variatie en tempowisseling waardoor de aandacht niet verslapt.
Nervosa slaagt er dus in het gevaar van vervallen in eentonigheid te omzeilen door een scherpe en technisch hoogstaande aanpak. Neem daarbij, zoals we aangaven, het typische Zuid-Amerikaans temperament en je laat je zonder moeite headbangend meedrijven tot een climax telkens opnieuw. Voor een debuut is dit best een heel aardig plaatje geworden dat smaakt naar meer. Een aanrader voor de globale death metal of thrash metal fans onder ons.
01. Intro
02. Twisted Values
03. Justice Be Done