Cvinger - Monastery of The Fallen

Erik Vandamme    21 maart 2014

Onze definitie van Black Metal : Duistere en door merg en been gaande riffs die je koude rillingen bezorgen, liefst gekruid met een aanzwengelende, vanuit de hel komende, vocale aankleding. Dit voor ogen houdende waagden we ons aan het album Monastery of The Fallen van het uit Slovenië afkomstige Cvinger. Bij Slovenië denken we aan de Alpen, maar ook aan de burgeroorlog in het voormalige Joegoslavië. Donkere tijden die diepe wonden hebben nagelaten bij de bevolking in deze landen. Vaak komt dat ook terug in de muziek van bands uit deze regionen.

Laten we beginnen met het goede nieuws. De vocale uithalen en grunts raken je wel degelijk, ze geven dat donkere en doordringende gevoel weer waar we zitten op te wachten bij het beluisteren van Black Metal. Tot daar valt alles wel nog goed mee. In puur vocaal opzicht leveren Cvinger dus zeker een degelijke plaat af. Maar helaas blijft het daar ook bij.

Puur instrumentaal klinkt het vooral chaotisch en rammelt het langs alle kanten. Nergens krijgen we een verzengend gevoel, zo eigen aan het genre. De productie is vrij oppervlakkig en zonder enige ziel. Een spijtige zaak, omdat er best wel pareltjes tussen zitten. Afsluiter chapter 3 : Amen bijvoorbeeld lijkt zelfs de goeie kant op te gaan. Eigenlijk zijn deze drie 'Chapter' onderdelen nog de meest interessante aan Monstary of The Fallen. Net omdat in die onderdelen zowaar een verhaal wordt verteld. Helaas blijven Cvinger niet op deze weg doorgaan. De overdreven poses en aanzwengelende chaotische aankleding blijft nergens echt hangen, integendeel.

Het begint allemaal heel goed, Chapter 1: Into The Depts of Arcane Sanctuary klinkt dreigend, grijpt je bij de strot en geeft je die rillingen waar je , zoals we reeds aangaven, op zit te wachten bij het beluisteren van Black Metal platen. Dit korte intermezzo van circa 1 minuut doet dus het beste vermoeden.
Zelfs Blaspherion start geweldig sterk met een uit de hel komende stem die de haren op je armen doet rechtkomen. Helaas wordt dit gevoel teniet gedaan door een brij van gitaar en drum die niets of weinig toevoegen aan deze verpulverende start.
Salvation in The Darkest Wrath mag dan een goed gevonden songtitel zijn, we voelen niet aan over welke salvation en darkets wrath het echt gaat, en dat is jammer. Chapter 2: Of Ashes and Dust geeft ons qua opbouw weer een beetje hoop, helaas is ook deze song veel te kort, en daardoor is het gevoel van opluchting ook te snel voorbij.

Conclusie : We hebben ons best gedaan, na enige luisterbeurten, Monstary of The Fallen zo positief mogelijk te benaderen. Als fan van het Black Metal genre, kwam de klik er ondanks enkele sterke uithalen, zoals voornoemde Chapters, helaas niet. De instrumentale aanpak wat meer gepolijst en subtieler maken, en koppelen aan de nu reeds overtuigende vocale aankleding, en dan komt dat allemaal wel goed. Cvinger is een band met potentieel, dat bewijzen de pluspunten, maar ze hebben nog een lange weg te gaan om ons volledig te overtuigen. Niettemin, laat u hierdoor niet ontmoedigen om hen een kans geven naar de toekomst toe.

1. Chapter 1: Into The Depts of Arcane Sanctuary
2. Blaspherion
3. Among The Crucified