Valley Of The Sun - Electric Talons Of The Thunderhawk

Erik Vandamme    24 maart 2014

De Power/stonerrock band Valley Of The Sun is een trio uit Cincinnati dat hun debuutplaat op de markt heeft gebracht via het label Fuzzorama Records, de thuisstal van Truckfighters. Electric Talons Of The Thunderhawk -de titel alleen al klinkt heel aanlokkelijk-, bestaat voor het grootste deel uit songs die in het genre stonnerrock tot gewone hardrock thuishoren. Valley of the Sun trad recent nog op in AB als voorprogramma van Truckfighters, waar ze een goede indruk maakten, ook bij ons: http://www.snoozecontrol.be/index.php/reviews/18-concertreviews/2642-truckfighters-7-maart-ab-club. We gaven de plaat enkele luisterbeurten en kwamen tot volgende conclusie.

Beginnende met een soort retro inleiding gaat Worn Teeth gauw over naar een doorklievende gitaarpartij. De drums, die onze verslaggever toen in Ancienne Belgique het meest konden bekoren, spelen ook op plaat een heel belangrijke rol. Ze geven een enorme boost en meerwaarde aan het totaalgeluid in deze song.
In het kort is dit ook zowat de rode draad doorheen het volledige album. Maar wellicht is de meest opvallende eigenschap de positiviteit die Electric Talons Of The Thunderhawk opwekt. Elk van de songs tovert namelijk een glimlach op je gezicht en vuurt je aan tot een vreugdedansje. Geen zware, donkere paden maar recht naar het licht van de zon worden we gezogen. Uiteraard is er ook de typische sound, schatplichtig aan bijvoorbeeld Kyuss, die heel sterk opvalt. Origineel en vernieuwd klinkt dit album dus eigenlijk niet, maar saai is het nog minder. Het strakke ritme gecombineerd met bonkige drumpartijen en rauwe vocalen passen perfect in het plaatje van Valley of The Sun.
In sombere tijden hebben we nood aan een positieve noot die ons de harde realiteit even doet vergeten. Onderweg naar de vallei van de zon botsen we op een samensmelting van songs die ons telkens opnieuw doen stralen van geluk. We gaven het inderdaad al aan eerder in dit artikel, maar het is dan ook het meest memorabele gegeven aan Electric Talons of the Thunderhawk. Verder ligt de plaat heel gemakkelijk in het gehoor en beluister je hem zonder probleem in รฉรฉn ruk. Het is zoals het lezen van een spannend boek: je aandacht blijft vastgehouden, wat we kunnen zien als nog een extra pluim op de hoed van Valley of the Sun.
Besluit :Electric Talons of the Thunderhawk is een album dat de globale hardrock en stonerrock fan zeker zal aanspreken. De productie zit perfect in elkaar, de afwerking is subtiel en de songs krijgen een zeker meezing gehalte. Dit zorgt ervoor dat op het podium een feestje kan gebouwd worden, weliswaar eerder bonkig en rauw maar toch omgeven door een zonnige positiviteit.  Geen zeemzoetigheid of kitch. Ook op plaat kunnen ze die live sfeer gemakkelijk naar voor brengen. Daarom mogen we Valley of the Sun niet zien als een zoveelste stoner/hardrock bandje in een lange rij, maar eerder een meerwaarde voor beide muziekstijlen.
1. Worn Teeth
2. As Earth and Moon
3. Maya